امروز ده ها تن از رضاکاران هرات، به دلیل آنچه بی حرمتی و بدرفتاری مسئولان صحی با رضاکاران در شفاخانه افغان – جاپان کابل می خوانند، دست به اعتراض زدند. شماری از داکتران و انجمن طبی افغانستان مدعی اند که رهبری جدید این شفاخانه، ده روز پس از معرفی ، شب هنگام با زور اسلحه […]

امروز ده ها تن از رضاکاران هرات، به دلیل آنچه بی حرمتی و بدرفتاری مسئولان صحی با رضاکاران در شفاخانه افغان – جاپان کابل می خوانند، دست به اعتراض زدند.

شماری از داکتران و انجمن طبی افغانستان مدعی اند که رهبری جدید این شفاخانه، ده روز پس از معرفی ، شب هنگام با زور اسلحه وارد این مرکز درمانی شدند و با بسیاری از کارکنان رضاکار و مسئولین پیشین اهانت کرده اند که این امر سبب شد تا سر و صدا رضاکاران بلند شود و دست به اعتراض بزنند.

با این حال امروز در پیوند به این موضوع ده ها تن از رضاکاران هرات دست به اعتراض زدند و خواستار پیگیری شدند.

دست کم ۲۰ نهاد و انجمن رضاکار در هرات با صادر کردن قطعه نامه ی خواستار پیگیری این موضوع از سوی حکومت و استعفا وزیر صحت عامه شدند.

آنان هشدار می دهند که اگر به این مسئله رسیدگی نشود اعتراض های مدنی شان ادامه خواهد داشت.

شمس الحق سلیم از رضاکاران گفت:” ما ابتدا از هرات شروع کردیم و اگر به خواست ما رسیدگی نشود و ویر به ضعیف النفس بودن خود ادامه دهد و بر اشتباه خود باز هم تاکید کند و نخواهد که از اشتباه خود برگردد و حاضر به معذرت خواهی نشود ما در سایر ولایات این نوع تجمعات را تشکیل خواهد دادیم و قضیه را به پارلمان می رسانیم”.

از سوی هم فعالان مدنی بر این باورند که عدم توجه حکومت نسبت به این نوع قضایا میتواند تاثیر منفی بر فعالیت رضاکاران داشته باشد.

بصیر احمد دانشیار، فعال مدنی و سخنگوی اتحاد ملی مبارزه با کرونا می گوید که وزیر صحت بر خلاف تفاهم در شفاخانه افغان چاپان عمل کرده است.

او گفت:” با این رویکرد سرپرست وزارت صحت عامه سبب می شود که کسی به کار رضاکارانه علاقمندی نشان ندهد و از طرف دیگر بی باوری مردم بیشتر شود چرا سرپرست وزارت صحت عامه در پی بستر گسترش فساد در شفاخانه افغان چاپان است و گر نه براساس تفاهم و خلاف تفاهم عمل شود و چرا در شب حمله ی صورت گیرد”.

در همین حال مسئولان وزرات صحت عامه اهانت و چنین ادعای را رد میکنند.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه به رادیو معراج می گوید که افراد شاکی میتوانند شکایت خود را ثبت کنند و کمیسیونی برای بررسی این موضوع ایجاد خواهد شد.

او گفت:” مشکلات شفاخانه افغان جاپان زیاد بود و بعضی وقت کپسول آکسیجن نبود، دارو نبود و غیره و به همین منظور وزارت مجبور شد مدیریت هر دو شفاخانه را نه تنها از افغان چاپان بلکه از علی جناح هم تبدیل کند تا بهتر مدیریت شود و خدمات و کیفیت خدمات در این دو شفاخانه بهتر شود و هر کس شکایت دارد، شکایت خود را ثبت کند”.

شیوع کرونا سبب شده تا سیستم صحی افغانستان پاسخگوی تمام نیازمندی ها نباشد.

پیش از این شماری از زورمندان نیز با اعمال فشار از مسئولان مراکز درمانی خواهان انجام آزمایش کرونا شده بودند که این مسئله در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت و با مخالفت شدید مردم و نهادهای مدنی روبرو شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد