در آخرین آمار رسمی ارایه شده، جمعیت کشور ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است که بیشتر از ۷۱ درصد در دهات زندگی می‌کنند و تنها هشت میلیون نفر یا ۲۴ درصد جمعیت در شهرها ساکن هستند. بر اساس آمار اداره ی احصائیه هرات، جمعیت این ولایت ۲ میلیون و ۹۵ هزار […]

در آخرین آمار رسمی ارایه شده، جمعیت کشور ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است که بیشتر از ۷۱ درصد در دهات زندگی می‌کنند و تنها هشت میلیون نفر یا ۲۴ درصد جمعیت در شهرها ساکن هستند.

بر اساس آمار اداره ی احصائیه هرات، جمعیت این ولایت ۲ میلیون و ۹۵ هزار ۱۱۷ نفر تخمین زده شده است.

محمد داوود ملکی، وارسی کننده اداره ی احصائیه هرات می گوید: “آماری که ما می گوییم بر اساس کتاب های ثبت است و ما نمی توانیم جدا از آن آمار دهیم ورنه هرات بیجا شده ی داخلی هم زیاد دارد ولی خوب ما حدود ۲۰-۳۰ سال می شود که سروی جدید نداشتیم در حقیقت از سال ۱۳۵۴ کدام سروی (سرشماری) جدید نداشتیم بنا از روی آمار موجود خود برای شما پاسخ می دهیم”.

به اساس اطلاعات وزارت صحت، در افغانستان سالانه حدود یک میلیون نوزاد به دنیا می‌آید.

حد اوسط میزان باروری هر خانم در افغانستان ۵٫۳ طفل بوده است و تعداد اعضای هر فامیل در حد اوسط  7 نفر می باشد که نسبت به کشورهای همسایه، به مراتب تعداد نفرها در خانوار بلندتر است.

بر اساس آمار اداره ی صحت عامه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۸۵ هزار ولادت و در چهار ماه امسال ۲۱ هزار ولادت در هرات به ثبت رسیده است.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه هرات می گوید: ” صحت عامه و تمام موسسات همکار چه در ولسوالی ها و چه در شهر فعالیت می کنند روش های درست بارداری و کنترل جمعیت را به مردم تبلیغ می کنند”.

مصطفی مستور وزیر اقتصاد به تازگی گفته که رشد اقتصادی در سال جاری سه درصد کاهش و میزان فقر با افزایش هفت درصد از ۵۴٫۵  درصد به ۶۱٫۵ درصد  خواهد رسید.

افغانستان با داشتن حدود ۶۷ درصد یا ۲۲ میلیون جوان زیر ۲۴ سال جزو ۲۰ کشور اول جهان است و دلیل آن هم افزایش پرشتاب جمعیت بعد از سقوط حکومت طالبان است.

اما آیا این جوان بودن جمعیت می تواند مزیت باشد یا چالش؟

جاوید تقی پور آگاه اقتصادی می گوید: “جوان بودن جمعیت کار می تواند یک مزیت باشد اما اگر ما نتوانیم شرایط شغلی را برای اینها فراهم سازیم قطعا ضررهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت شما می دانید که هر فرد به یک طریقی تلاش می کند تا امرار معاش کند و معیشت زندگی خود را فراهم بسازد و این باعث می شود بسیاری از جوانان به راه هایی بروند که می تواند خلاف قانون باشد”.

سال گذشته وزارت اقتصاد گفته بود که تلاش دارد تا با هماهنگی وزارت صحت عامه، اداره ی مرکزی احصائیه و جمعیت سازمان ملل متحد پالیسی را ایجاد کنند تا از طریق آن بتوانند یک توازن منطقی میان رشد جمعیت و رشد اقتصادی در سال های آینده  به میان آورند.

پیش از این اداره ی احصاییه مرکزی گفته بود در صورتی که روند رشد جمعیت همچنان ادامه داشته باشد، جمعیت افغانستان تا سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد.

حدود چهار دهه جنگ داخلی و بحران‌های سیاسی و اجتماعی در افغانستان، هنوز امکان انجام یک سرشماری سراسری را فراهم نکرده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد