شماری از فرهنگیان برای ثبت جهانی هنری مینیاتوری و خوشنویسی به عنوان هنر اصلی هرات، امروز دادخواهی ای را راه اندازی کردند.  هنرمندان، استادان دانش‌گاه و فعالان مدنی هرات گرد هم آمدند و به ثبت این دو هنر که به گفته آنان کوشش می‌شود به نام کشورهای ایران و ترکیه در سازمان یونسکو ثبت شود، […]

شماری از فرهنگیان برای ثبت جهانی هنری مینیاتوری و خوشنویسی به عنوان هنر اصلی هرات، امروز دادخواهی ای را راه اندازی کردند.

 هنرمندان، استادان دانش‌گاه و فعالان مدنی هرات گرد هم آمدند و به ثبت این دو هنر که به گفته آنان کوشش می‌شود به نام کشورهای ایران و ترکیه در سازمان یونسکو ثبت شود، اعتراض کردند.

به گفته‌ی آنان قرار است هنر مینیاتوری به عنوان میراث مشترک کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان و ازبکستان تا آخر تابستان سال جاری ثبت سازمان یونسکو شود و هنر خوش‌نویسی به صورت انفرادی برای ترکیه در آخر سال ۲۰۲۰ میلادی مطرح است.

هرات زادگاه و گهواره هنرهایی چون خوش‌نویسی و مینیاتوری بوده است.

توفیق رحمانی، رییس دانش‌کده هنرهای دانش‌گاه هرات می‌گوید هنرمندان سهم خود در پاس‌داری از ارزش‌های فرهنگی را انجام داده‌اند، ولی حکومت تا کنون سهم به سزایی نداشته است.

نام خوش‌نویسی و مینیاتور با نام هنرمندانی بزرگ هرات چون استاد کمال‌الدین بهزاد و میرعلی هروی پیوند خورده است.

فایزه توانا، از مینایتوریست‌های هرات و استاد دانشگاه می‌گوید که تا کنون همیشه به هنر بی‌توجهی شده.“استاد کمال‌الدین بهزاد تلاش کرده و مکتب بزرگ هنری هرات را به وجود آورده. حالا ما میراث‌دار این هنر هستیم. ما به خاطر این دادخواهی کردیم که این هنر در هرات رشد کرده است.”  

به باور خوش‌نویسان، این هنر در هرات به کمال رسیده و پس از آن به دیگر حوزه‌های تمدنی منطقه گسترش یافته است.

عبدالجلیل توانا، عضو شورای رهبری انجمن خوش‌نویسان هرات از بی‌توجهی به وضعیت این هنر سخت نگران است.

در زمان تیموریان، هرات خاستگاه هنر و تمدن بود که تا امروز هر باشنده این دیار به آن می‌بالد.

عبدالقادر رحیمی، رییس دفتر حقوق بشر هرات و از اشتراک‌کنندگان این برنامه می‌گوید:” ما تا کنون فرزندان خلف هنر و بزرگان هنر هرات نبوده ایم.”

فرهنگیان و اشتراک‌کنندگان این برنامه انگشت انتقادشان را به سوی حکومت و وزارت اطلاعات و فرهنگ نشانه گرفته‌اند.

نور احمد حیدری عضو شورای ولایتی هرات اداره اطلاعات و فرهنگ هرات را متهم به غفلت و کم‌کاری می‌کند.

در هرات بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد.

آریا رئوفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید تا کنون ۵۰۰ اثر تاریخی هرات ثبت ملی شده و این روند همچنان ادامه دارد.” این در صلاحیت ماست که یک اثر را ثبت ملی کنیم، اما در توان و صلاحیت یک اداره و ولایت نیست که آن را ثبت بین‌المللی بکنیم. وزارت اطلاعات و فرهنگ در حال رایزنی ثبت مشترک آسیاب بادی، مینیاتوری، خوش‌نویسی و چندین مورد دیگر است.”

انتقاد ها از ثبت هنرهای مینیاتوری و خوش‌نویسی در حالی جریان دارد که پیش از این دو تار هراتی نیز در سازمان یونسکو به نام کشور دیگری به ثبت رسیده بود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد