رشد باغداری طی سالهای گذشته در هرات چشم گیر بوده اما در عین حال باغداران از نبود بازار و حمایت لازم دولت سخت انتقاد میکنند. آنان می گویند که دولت تاکنون برای بهبود وضعیت و رفع نگرانی ها تلاش قابل ملاحظه ای انجام نداده است. باغداران می گویند که عدم حمایت و زمینه سازی برای […]

رشد باغداری طی سالهای گذشته در هرات چشم گیر بوده اما در عین حال باغداران از نبود بازار و حمایت لازم دولت سخت انتقاد میکنند.

آنان می گویند که دولت تاکنون برای بهبود وضعیت و رفع نگرانی ها تلاش قابل ملاحظه ای انجام نداده است.

باغداران می گویند که عدم حمایت و زمینه سازی برای فروش محصولات از سوی دولت، آنان را نسبت به باغداری دلسرد کرده است.

با این حال همنوا با باغداران امروز فعالان مدنی هرات در یک نشست خبری نسبت به بی توجهی حکومت در راستای باغداری انتقاد کردند.

عبدالله عزیزی، از فعالان مدنی هرات خطاب به مسئولان دولتی گفت:” زراعت یعنی امنیت، اقتصاد، جلوگیری از کشت مواد مخدر، صلح، اشتغال زایی، خودکفایی و زراعت یعنی غذا و شما مسئولان چقدر وظیفه خود را انجام داده اید”.

هر چند از گذشته تا حال انتقاد ها از نبود بازار های داخلی و خارجی، عدم حمایت دولت و کم توجهی نزد باغداران و دهقانان بلند بوده اما امسال شیوع ویروس کرونا هم تاثیر منفی بر روی باغداری و کشاورزی گذاشته است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که در تلاش فراهم کردن بازار برای صادرات میوه این ولایت هستند.

او گفت:” ما برای یک سیاست کلان بخاطر بازاریابی به محصولات داخلی به گونه جدی ما در تلاش هستیم نه تنها رایزنی ما با بازار های منطقه است بلکه از طریق ادارات مرکزی بخاطر افزایش صادرات حتی با کشور های معتبر جهان همچنان ادامه دارد.”

بر اساس پیشبینی های انجمن باغداران ولسوالی های گذره و انجیل هرات، حاصلات باغ های میوه نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت.

در حال حاضر، تنها در دو ولسوالی، گذره و انجیل هرات بیش از ۷۰۰ باغدار فعالیت دارند که همه ساله صد ها تن میوه از باغ های خود برداشت میکنند اما به دلیل نبود بازار و سرد خانه های معیاری تا قبل از رسیدن به بازار از بین می رود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد