اعضای گروه “صلح خواهان” امروز مقابل ساختمان والی هرات گردهم آمدند و خواستار توقف جنگ، آتش بس و آمدن صلح شدند. این گروه که متشکل از فعالان مدنی و باشندگان ولایت های حوزه غرب و قندهار هستند می گویند که ادامه ی جنگ آنان را متضرر ساخته و از طرف های درگیر می خواهند که […]

اعضای گروه “صلح خواهان” امروز مقابل ساختمان والی هرات گردهم آمدند و خواستار توقف جنگ، آتش بس و آمدن صلح شدند.

این گروه که متشکل از فعالان مدنی و باشندگان ولایت های حوزه غرب و قندهار هستند می گویند که ادامه ی جنگ آنان را متضرر ساخته و از طرف های درگیر می خواهند که روی آوردن صلح تمرکز بیشتری کنند.

در جریان هفته جاری نشست مشورتی با نمایندگان کشورهای منطقه تحت عنوان “تقویت اجماع برای صلح”، توسط رئیس جمهور غنی افتتاح شد.

در این نشست که از طریق ویدیو کنفرانس به اشتراک نمایندگان نزدیک به بیست کشور منطقه ی، شرکای راهبردی افغانستان و سازمان ملل متحد برگزار شد، آقای غنی بر همکاری میان کشورهای منطقه به ویژه در مبارزه با هراس افگنی تأکید کرد.

سید اشرف سادات، فعال مدنی بر این باور است که دولت و گروه طالبان تلاش های قابل ملاحظه ی در راستای صلح انجام نداده اند.

او گفت:” هم دولت و مخالفین مسلح دولت به گونه هدفمند تاکنون در راستای رسیدن به صلح تلاش نکرده اند. ما خواهان شروع مذاکرات و تلاش های بیشتر برای صلح هستیم و باید که تمام قضایای مربوط به افغانستان در راستای صلح یک نقشه ی راه منظمی برای آغاز گفتگو های صلح روی دست گیرند.”

طالبان پس از امضای موافقتنامه صلح با ایالات متحده، حملات خود را بر نیروهای امریکایی متوقف کردند، اما از حمله بر نیروهای افغان دست نکشیدند.

اعضای حرکت مردمی صلح خواهان می گویند که همزمان در ۲۰ ولایت زیر عنوان “جنگ برای چه ؟ ” راهپیمایی‌ها و گردهمایی‌های اعتراضی های را راه اندازی کرده اند تا صدای شان شنیده شود.

سید وحید قتالی، والی هرات که امروز در جمع گروه صلح خواهان حاضر شد نیز حمایت خود را از این حرکت اعلام کرد.

او گفت:” با این که ما آسیب های کلانی در حوزه غرب و بخصوص هرات دیده ایم و تعداد زیادی از فرزندان خود را از دست دادیم باز هم ما حملات تهاجمی خود را آغاز نکردیم. به هر حال ما مصمم هستیم و به جدیت می گویم که پا برای عقب گذاشتن نداریم در میدان مبارزه اما پا برای پیش رفتن برای صلح داریم.”

بر اساس گزارش ها، امروز نمایندگان کشورهای مختلف و چندین سازمان بین‌المللی از جمله امریکا، ملل متحد، اتحادیۀ اروپا، ناتو و شریکان استراتژیک افغانستان برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی گفتگو خواهند کرد.

وزارت خارجه گفته که در این نشست که از سوی رئیس جمهور و دیگر مقام ‌های ارشد افغانستان میزبانی می‌شود مسائلی چون کاهش خشونت ها، مبادلۀ زندانیان، آغاز گفتگوهای بین افغان ‌ها و آتش صحبت خواهند شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد