پس از مدتی طولانی که ویروس کرونا شب نشینی و برنامه­ های شعر خوانی را متوقف کرد، پای استفاده از اینترنت به برنامه های شعر خوانی نیز کشیده شد. تاثیر ویروس کرونا بر تمام بخش های زندگی کم نبوده است، از مختل کردن روزمرگی افراد تا ضربه های کلان اقتصادی، اما  توقف دورهمی های شاعرانه […]

پس از مدتی طولانی که ویروس کرونا شب نشینی و برنامه­ های شعر خوانی را متوقف کرد، پای استفاده از اینترنت به برنامه های شعر خوانی نیز کشیده شد.

تاثیر ویروس کرونا بر تمام بخش های زندگی کم نبوده است، از مختل کردن روزمرگی افراد تا ضربه های کلان اقتصادی، اما  توقف دورهمی های شاعرانه تاثیر بر حال و هوای فرهنگیان نیز گذاشته است.

برای نخستین بار پس از شیوع کرونا، شاعران ۲۰ ولایت کشور به صورت آنلاین، در یک برنامه شعرخوانی حضور پیدا کردند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ که این برنامه مشاعره را با پیام صلح خواهی و شناخت فرهنگ ولایات کشور راه اندازی کرده است، بر تداوم این برنامه تاکید می کند.

آریا رئوفیان، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید که این برنامه تحت نام “صلح برای همبستگی و محقق شدن رویای صلح” برگزار شده است.

آقای رئوفیان به این باور است که کرونا بسیاری از برنامه ها را به تعویق انداخته است و این اداره در تلاش است تا برنامه های فرهنگی مانند وبینار های علمی، میزگرد و سایر برنامه ها آنلاین برگزار شود.

پس از شیوع کرونا که تمام برنامه ها حالا به گونه آنلاین برگزار می شود،  این مشاعره تجربه تازه­ ای است برای شاعران ۲۰ ولایت که همزمان به این گستردگی به چنین برنامه ای اشتراک کنند.

اسدالله یوسفی، عضو انجمن ادبی هرات می گوید که اشتراک او و چند تن از شاعران و فرهنگیان از شرق و شمال و مرکز افغانستان، خود انتقال پیام صلح بوده است.

مشاعره و برنامه های شعر خوانی با اشتراک شاعران از چندین ولایت کمتر برگزار شده، به باور یکی از اشتراک کنندگان این فرصتی است برای شناخت شاعرانی که از ولایت های ناامن و دور نمی توانند به کلان شهرها برای بازتاب آثار شان سفر کنند.

این سلسله ازبرنامه‌ها در گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شد اما همه گیری کرونا سبب شده است تا این چنین مشاعره به گونه‌ی آنلاین برگزار شود و گستردگی این برنامه نشان می‌دهد که می‌توان در برخی موارد، چالش کرونا را به فرصت تبدیل کرد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد