می گفتند کرونایی نیست؛ حالا که این ویروس دامن خیلی‌ها را گرفته باز هم  شمار زیادی می‌گویند دیگر نیازی به رعایت نکات بهداشتی نیست. حالا هم که چند روزی آمار بیماران به دلیل وضع محدودیت در انجام تست، کمتر شده بازهم دیده می‌شود که مردم بی‌پروایی می‌کنند. کمتر افرادی دیده می‌شوند که این روزها ماسک […]

می گفتند کرونایی نیست؛ حالا که این ویروس دامن خیلی‌ها را گرفته باز هم  شمار زیادی می‌گویند دیگر نیازی به رعایت نکات بهداشتی نیست.

حالا هم که چند روزی آمار بیماران به دلیل وضع محدودیت در انجام تست، کمتر شده بازهم دیده می‌شود که مردم بی‌پروایی می‌کنند. کمتر افرادی دیده می‌شوند که این روزها ماسک بزنند و موارد ایمنی را رعایت کنند.

وکیل احمد، یکی از دوکان‌داران هرات که بدون ماسک با مشتریان در ارتباط است می‌گوید:“از بس که رعایت کردیم و می‌بینیم که دیگران رعایت نمی‌کنند حالا برای من هم عادی شده است”.

با تمام این موارد اما متخصصان صحی هشدار می‌دهند هنوز هم خطر کرونا بیخ گوش‌مان است و همچنان باید جدی گرفته شود.

میرویس صالحی، مدیر کنترول امراض ساری در صحت عامه هرات می گوید خطر کرونا همچنان در کمین هرات است.“متأسفانه خطر این هست که دوباره شاهد یک اوج بیشتری باشیم.”

بی‌پروایی دوباره مردم، گردش کرونا در بین جامعه و وضعیت سرخ کرونا در ایران به خصوص در نقاط مرزی خطرهایی است که هرات را تهدید می‌کند.

شماری از شهروندان هم از پی‌آمدهای ناشی از بی‌توجهی به نکات صحی هشدار می‌دهند.

یلدا صفا، با ماسک و دستکش در مرکز شهر به خرید آمده است. او به خبرنگار رادیو معراج از بی توجهی مردم به کرونا نگران است.“وقتی بی‌خیال باشیم؛ یعنی این که با جان خود و دیگران بازی می‌کنیم.”

بر اساس آمار رسمی ۱۳۰ تن در هرات که تست‌شان مثبت بوده و ۸۳ تن مشکوک به کرونا، فوت کرده‌اند.

گرچه آمار واقعی می‌تواند بسیار بیشتر از اینها باشد.

محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه هرات می‌گوید روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ فرد مشکوک به کرونا به شفاخانه‌های کووید-۱۹ شخصی و دولتی مراجعه می‌کنند.

بنا به نبود سروی و مطالعات دقیق، هنوز معلوم نیست که افغانستان در کجای اپیدمی کرونا است.

گورستان‌ها هر روز میزبان جنازه‌هایی است که علت مرگ‌شان سکته‌ی قلبی یا کهولت سن گفته می‌شود. بیشتر مردم علت مرگ بستگان شان به دلیل کرونا را پنهان می‌کنند. از این رو، آمار صحت عامه نمی‌تواند معیار واقعی برای کاهش و یا افزایش ابتلا به کرونا باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد