ده ها تن از کارمندان گمرک هرات امروز نسبت به موجودیت ناامنی ها در شاهراه هرات – اسلام قلعه، دست به اعتراض زدند. آنان میگویند به دلیل نبود امنیت، نمی توانند به وظایف شان حاضر شوند و تاکنون چندین بار مورد سوقصد قرار گرفته اند. اولمیر، یکی از کارمندان گفت:” من از جمله قربانیان مسیر […]

ده ها تن از کارمندان گمرک هرات امروز نسبت به موجودیت ناامنی ها در شاهراه هرات – اسلام قلعه، دست به اعتراض زدند.

آنان میگویند به دلیل نبود امنیت، نمی توانند به وظایف شان حاضر شوند و تاکنون چندین بار مورد سوقصد قرار گرفته اند.

اولمیر، یکی از کارمندان گفت:” من از جمله قربانیان مسیر شاهراه هرات- اسلام قلعه هستم که روز پنجشنبه هفته گذشته در مسیر برگشت از وظیفه در منطقه قدوس آباد مورد هدف قرار گرفتم که یکی از سرنشینان موتر زخمی شد”.

آنطور که مسئولان گمرک هرات می گویند، طی یک سال گذشته دست کم ۲۰ مورد ترور، آدم ربایی و لت و کوب در مسیر رفت و آمد و داخل گمرک اتفاق افتاده است.

کارمندان معترض می گویند که طی چند هفته گذشته، تهدیدات امنیتی در این مسیر باری دیگر شدت گرفته است.

سید بسم الله، دیگر کارمند معترض گفت:” عواید گمرک با تمام تلاشی که کردیم در آخرین روز ها به بالای ۱۰۰ میلیون افغانی رسید به این علت که ما سخت گیری های به گروه های مافیا ایجاد کرده بودیم و تسهیلات شان کم شده بود.”

این افراد خواهان تامین امنیت هستند و می گویند که اگر به خواسته های شان رسیدگی نشود به وظیفه برگشته نمیتواند که این بر عواید گمرک تاثیر گذار است.

با این حال سید اشرف، سادات فعال مدنی بر این باور است تا زمانیکه دست مافیا از داخل و بیرون از این اداره عواید زا کوتاه نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت.

او گفت:” دولت باید که در اولین اقدام گمرک را دوباره به داخل شهر انتقال دهد یا تاسیسات را در مسیر راه ایجاد کند یا امنیت شاهراه را تامین کند و یا به عنوان یک دولت، نیروی کاربردی و چیز فهم را جابجا کند که دست مافیا قطع شود و همچنان سیستم سازی و فعال سازی اسکنر از جمله برنامه های است که میتواند از تبانی در گمرک جلوگیری کند”.

از سوی هم مسئولان محلی هرات از روی دست گرفتن طرحی به منظور تامین امنیت مسیر رفت و آمد کارمندان گمرک خبر می دهند.

سید وحید قتالی، والی هرات موجودیت فساد در گمرک و فعالیت گروه های مافیایی در این اداره را تایید میکند و می گوید که با آنان مبارزه خواهند کرد.

اوگفت:” حلقه فساد مشخص است به تنگ آمده اند، دست در ناامنی دارند، مافیا پیرامون گمرک است؛ تنها این نیست که چند کارمند باشد، مافیا در مسیر و بیرون هرات است و اینها مهار کرده پیش می رویم و اینها را تحت فشار قرار دادیم و اینها را زور داده و شاید که شبکه های اینها گسترده باشد و قرار باشد که اداره محلی هم به چالش بکشد و قرار باشد که همین حلقه با هم بسازند و جلوه دهند که موتر های که توقف داده شده، پاک بوده، من تا آخر ایستاده هستم و فساد را از داخل اینها هم می کشم بیرون”.

با انتقال گمرک به منطقه اسلام قلعه، همواره انتقادها و نگرانی ها از کاهش عواید، فرار از محصول، تهدیدات امنیتی، فعالیت گروه های مافیا و افزایش فساد بلند بوده است.

تاکنون چندین بار کارمندان گمرک خواهان حل مشکلات امنیتی سد راه شان شده اند اما هنوز گویا برنامه ی منظمی برای تامین امنیت این شاهراه روی دست گرفته نشده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد