پس از انتقاد دهقانان بر بی توجهی دولت بر ساخت کشمش خانه و سرد خانه، اکنون مجلس نمایندگان در تعدیل بودجه سال ۹۹، به ارزش ۶ میلیارد افغانی طرح بودجه ایجاد کشمش خانه و سرد خانه ها را تصویب کرد. مجلس نمایندگان طرح تعدیل بودجه سال مالی ۱۳۹۹ را در نشست روز چهارشنبه، یازدهم سرطان، […]

پس از انتقاد دهقانان بر بی توجهی دولت بر ساخت کشمش خانه و سرد خانه، اکنون مجلس نمایندگان در تعدیل بودجه سال ۹۹، به ارزش ۶ میلیارد افغانی طرح بودجه ایجاد کشمش خانه و سرد خانه ها را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان طرح تعدیل بودجه سال مالی ۱۳۹۹ را در نشست روز چهارشنبه، یازدهم سرطان، با اکثریت آرا تصویب کرد.

در این طرح مبلغ ۶ میلیارد افغانی برای ساخت، کشمش خانه و سرد خانه اختصاص یافته است.

محمد عظیم کبرزانی، نماینده هرات در مجلس میگوید پیش از این قرار بود ۸ میلیارد افغانی برای ساخت کشمش خانه و سردخانه ها در سراسر کشور اختصاص داده شود اما این طرح از سوی مجلس رد شده بود.

آقای کبرزانی می گوید که در دور دوم، ۶ میلیارد افغانی برای ایجاد سردخانه ها و کشمش خانه ها مورد تائید قرار گرفت.

طرح ساخت کشمش خانه و سرد خانه در ۱۵ ولسوالی هرات با اشتراک ۱۰ درصد دهقانان و ۹۰ درصد دولت چند ماه قبل ایجاد شده بود، اما به دلیل نبود بودجه اعتراض دهقانان را در پی داشت.

حالا قرار است در این ولایت ۱۰۰۰ باب کشمش خانه و ۴۲۰  باب سرد خانه ساخته شود.

درهمین حال اداره زراعت هرات از تصویب بودجه برای این طرح ابراز خرسندی می کند و می گوید که با ساخت سرد خانه و کشمش خانه در ۱۵ ولسوالی هرات بر علاوه سهولت برای دهقانان، برای ۱۰۰ هزار نفر زمینه اشتغال ایجاد میشود.

بشیر احمد احمدی، معاون ریاست زراعت هرات می گوید در میان این افراد ۱۴۰۰ تن از دانشجویان زراعت و انجینیری شامل اند.

اداره زراعت می گوید که کار ساخت این کشمش خانه ها و سرد خانه ها قرار است بزودی آغاز شود و تا دو ماه دیگر به بهره برداری برسد.

درهمین حال آگاهان می گویند که رشد درآمد دهقانان منوط به ساخت این سرخانه ها می باشد، به گونه ی که در فصل میوه میتوانند آن را ذخیره کنند و در ماه های که محصولات و میوه ها در دسترس نیست، به فروش برسانند.

جاوید تقی پور، آگاه اقتصادی براین باور است که با ساخت هر سرد خانه، اقتصاد هر دهقان رشد می کند و سبب رشد اقتصاد کل کشور می شود.

ولایت هرات باداشتن میوه ها و محصولات گوناگون حاصلات فراوانی دارد اما هرساله مقدار زیادی از محصولات ومیوه ها، به دلیل نبود سردخانه و بازار فروش فاسد می شود.

از سوی هم شیوع ویروس کرونا سبب مسدود شدن راه های صادرات به کشور های مختلف شده است.

این کشمش خانه ها در ولسوالی های مختلف هرات ساخته می شود تا سهولتی برای باغ دارن در این ولایت باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد