مسوولان شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گویند که سردخانه این شفاخانه از اجساد معتادان، افراد بدون هویت و بی‌سرپرست پر شده است. محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزه‌یی، اداره شهرداری را متهم به کم کاری در دفن اجساد می‌کند. شفاخانه حوزه‌یی هرات، بزرگ‌ترین مرکز درمان بیماران در حوزه غرب کشور است.   به گفته مسوولان صحی، این […]

مسوولان شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گویند که سردخانه این شفاخانه از اجساد معتادان، افراد بدون هویت و بی‌سرپرست پر شده است.

محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزه‌یی، اداره شهرداری را متهم به کم کاری در دفن اجساد می‌کند.

شفاخانه حوزه‌یی هرات، بزرگ‌ترین مرکز درمان بیماران در حوزه غرب کشور است.  

به گفته مسوولان صحی، این نهاد درمانی در این روزها به مرکزی برای نگه‌داری جنازه‌ها از تمام نقاط شهر هرات تبدیل شده است.

محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزه‌یی به رادیو معراج گفت:”متأسفانه ریاست شاروالی هیچ‌گونه همکاری با ریاست شفاخانه نکرده. ۱۱ جسد بی‌سرنوشت همین حالا داخل مرده‌خانه ما هست. معتادان و چند نفری که غرق شده بودند. شاروالی باید در این مورد اقدام کند. در این روزها که بحث کووید-۱۹ هست به جای این که معتادان را به مجمتع که مربوط شاروالی است ببرند، می‌آورند این جا در شفاخانه و ما هم جایی نداریم. در داخل صحن در این هوای گرم همگی متعفن می‌شوند. وضعیت پرسونل و محیط شفاخانه خراب می‌شود و هزار جنجال دیگر.”

بر اساس مقررات و اصول حکومت‌داری در همه کشورها شهرداری مسوولیت دفن اجساد بی‌سرپرست، معتادان و افراد بدون هویت را بر دوش دارد.

غلام رسول عظیمی، سخن‌گوی شهرداری هرات می‌گوید این اداره با صحت عامه همیشه همکار بوده و بر وظایف خود متعهد است.

وی افزود:”در قسمت دفن بیماران کویید-۱۹ این وظیفه ما هست. ما همیشه با صحت عامه همکار بودیم. اگر کدام مورد یا مشکل خاصی به این تازگی پیش آمده من از مسأله بی‌اطلاع هستم.”

همزمان با شیوع کرونا، اداره شهرداری مراکز تجرید را در نواحی مختلف درست کرده است. اقدامی که حتی صحت عامه نیز آن را غیر اصولی می‌داند.

محمد مهدی حدید، عضو شورای ولایتی، ساخت مراکز تجرید از سوی شهرداری را نوعی دخالت وظیفه‌یی و تشبث در وظایف صحت عامه می‌داند.

به گفته این عضو شورای ولایتی، مشخص نشدن لایحه وظایف ادارات مختلف در مبارزه با کرونا سبب شده تا شهرداری از وظیفه اصلی خود که یکی از آنها دفن اموات است دور شود.

محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه می‌گوید:“هر جسدی که در هرات پیدا شود به شفاخانه منتقل می‌کنند. بعضی اجساد تا ۲۵ روز هم در سرد خانه می‌مانند تا این که نهادهای عدلی و قضایی حکم دفن را صادر کنند. موجودیت بیش از حد و طولانی ماندن این اجساد در داخل شفاخانه یک کار مناسب نیست. چالش‌زا هست و می‌تواند یک سری از امراض را انکشاف بدهد در داخل شفاخانه که این واقعا نگران کننده است.”

کمبود سردخانه و دفن نشدن اموات در حالی به یک چالش برای صحت عامه تبدیل شده که شیوع کرونا نیز مزید بر علت شده است.

با این حال جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات وعده پی‌‌گیری مشکل نگه‌داری و دفن اموات را می‌دهد.

سخنگوی والی هرات در حالی وعده حل مشکل را می‌دهد که صحت عامه می‌گوید سالهاست که مشکل نگه‌داری اموات و سردخانه‌ها وجود دارد.

مشکلی که به گفته آقای شیرزی تا کنون برای حل آن از طرف هیچ ارگانی همکاری نشده است.

با افزایش جمعیت و گسترش شهر سردخانه‌های بیشتری برای نگه‌داری اموات نیاز است. در هرات دو سردخانه یکی مربوط شهرداری و دیگری مربوط صحت عامه فعال است. ظرفیت سردخانه‌ها از ۳۰ جسد بیشتر نیست.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد