درکنار ترس از بیماری کرونا؛ اکنون شهروندان از قطع برق نیز بیم دارند. در شرایطی که حدود یک ماه از قرنطینه در هرات میگذرد و کسب و کار مردم متوقف است، اداره ی برشنا گفته که اگر زورمندان بدهکاری شان را صاف نکنند، احتمال قطع برق از سوی کشورهای صادر کننده، دور از امکان نیست. […]

درکنار ترس از بیماری کرونا؛ اکنون شهروندان از قطع برق نیز بیم دارند.

در شرایطی که حدود یک ماه از قرنطینه در هرات میگذرد و کسب و کار مردم متوقف است، اداره ی برشنا گفته که اگر زورمندان بدهکاری شان را صاف نکنند، احتمال قطع برق از سوی کشورهای صادر کننده، دور از امکان نیست.

کرونا تنها نگرانی شهروندان نیست، بلکه توقف چرخه اقتصادی و قیودات روز گردی و در مقابل پافشاری اداره برشنا برای پرداخت قبض های برق، دامن‌گیر مردم شده است.

میرویس می گوید که شهروندان در دوراهی قرار دارند و نمی توانند از خانه بیرون شوند تا پول برق را بپردازند، او از دولت میخواهد تا راهکاری را دریابد تا برای همه شهروندان سهل باشد.

در همین حال نوریه یک تن دیگر از شهروندان هرات، از دولت انتقاد میکند که با شرکت برشنا همکاری نکرده تا زورمندان و دیگر مقروضان پول برق دوره های گذشته شان را بپردازند.

ریاست برشنا در هرات نیز از قطع برق در این ولایت نگران است. مسئولان این اداره می گویند که تلاش دارند تا جلو وقوع این فاجعه را بگیرند.

اداره برشنا می گوید که این تنها شهروندان نیستند که پول صرفیه برق شان را پرداخت نکردند، زورمندان، فابریکه های تولیدی و تجارتی و مقامات دولتی، میلیون ها افغانی به این اداره بدهکارند.

انجیر محمد تمیم صافی، رییس این شرکت می گوید که شهروندان میتوانند پول برق را قسط‌ وار پرداخت کنند، اما معافیت از پرداخت وجود ندارد.

او می گوید برق از کشور های دیگر خریداری می شود و درصورت معافیت، باید دولت یا نهاد دیگری پول برق را به کشور های فروشنده بپردازد.

مجمع دادخواهی مبارزه با کرونا که برای کاهش قیمت، معافیت از پول برق دادخواهی میکند؛ خواستار گفتگو با کشورهای صادر کننده برق، جهت به تعویق انداختن پول برق و در راه دوم خواستار قسطی نمودن پول برق شده است.

فیصل کریمی، سخنگوی این مجمع می گوید که پس از دادخواهی و گفتگو ها با والی و ریاست برشنا در هرات این وعده را گرفتند که حداقل برق مشترکین که کمتر از دو دور مقروض نیستند، قطع و یا جریمه نشوند.

اما باروها بر این است که اگرچالش برق و خرید برق از کشور های دیگر حل نشود، ممکن است هرات به خاموشی فرو برود.

رئیس اداره برشنا میگوید که برای جلوگیری از این فاجعه، راهکارهایی را در نظر گرفته است.

پرداخت پول برق ادارات دولتی و نظامی، پرداخت قروض گذشته از سوی زورمندان و در قدم های بعدی توزیع برق به شکل ساعتی برای شهروندان و در قدم سوم صحبت مقام های مرکزی با کشورهای فروشنده برق برای به تعویق انداختن قسط های افغانستان، از راهکارهایی هستند که اداره برشنا از آن صحبت می کند.

در این زمان چشم امید بسوی دولت است که بتواند، به حل این چالش در سطوح بالا بپردازد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات در مورد این مسئله میگوید که مشکلات شهروندان را با حکومت مرکزی در میان گذاشته اند.

او از شرکت برشنا هم خواست تا با شهروندان همکاری کند.

این درحالی است که ریاست برشنا؛ همواره با زورمندان که ۴۰ تا ۵۰ دور پول برق شان نپرداختند، هرزگاهی در کشمکش است.

در این اوضاع این شرکت به دلیل کمبود پول برای خرید برق از کشور های همسایه، ۵۰ میلیون دالر از دولت افغانستان خواستار قرض شده است؛ اما دولت افغانستان تاکنون به این خواست لبیک نگفته و گفته است که با کشورهای صادر کننده برق وارد گفتگو می شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد