پس از هشدار حمله ی گروهی ملخ های صحرائی به شرق آفریقا، جنوب آسیا و ایران؛ اکنون خطر حمله ملخ ها به افغانستان نیز وجود دارد و دهقانان از این مسئله نگرانند. بر اساس برخی گزارش ها، در ولایت های هلمند، فراه و بخش هایی از هرات، افزایش شمار ملخ ها، موجب نگرانی مردم و […]

پس از هشدار حمله ی گروهی ملخ های صحرائی به شرق آفریقا، جنوب آسیا و ایران؛ اکنون خطر حمله ملخ ها به افغانستان نیز وجود دارد و دهقانان از این مسئله نگرانند.

بر اساس برخی گزارش ها، در ولایت های هلمند، فراه و بخش هایی از هرات، افزایش شمار ملخ ها، موجب نگرانی مردم و دهقانان شده است.

کشاورزان در ولسوالی پشتون زرغون هرات میگویند که شمار ملخ ها در این منطقه افزایش یافته اما هنوز آسیب جدی به زمین های شان وارد نشده است.

ملا اجمل، یکی از کشاورزان در پشتون زرغون می گوید که کشتزار شان که بیشتر غله جات است در معرض خطر این حشره قرار دارد.

درهمین حال یاسین، یکی دیگر از کشاورزان می گوید که اندازه ملخ ها بزرگتر از ملخ های عادی است و این مایه نگرانی برای آنان است که مبادا ملخ صحرایی باشد.

ریاست زراعت هرات می گوید که تلاش ها برای از بین بردن ملخ ها آغاز شده و تاکنون ۱۵۰ هکتارساحات دراین ولسوالی سم پاشی شده است.

عبدالصبور رحمانی، رئیس این اداره می گوید که ملخ های موجود در پشتون زرغون، ملخ های بومی است که ریاست زراعت اقداماتی را برای مقابله با آن روی دست گرفته است.

آقای رحمانی می گوید که در ولسوالی ها تیم های سیار هستند که میتوانند برای مبارزه با این آفت به کشاورزان همکاری کند.

حمله و هجوم ملخ ها یکبارگی است، در گذشته، هجوم ملخ ها مجال مبارزه و مقابله را ندانده و در مدت زمان کم همه کشتزارها را عریان کرده اند.

کارشناسان زراعت درهرات می گویند که ملخ های صحرایی که خطرناک ترین نوع ملخ است و برخی کشورهای همسایه در مجادله با آن است، تاکنون دیده نشده است.

محمد یوسف امینی، کارشناس زراعتی می گوید که ملخ های نسل مراکشی در افغانستان نیز از قدیم وجود داشته و این نوع ملخ از علف های صحرایی تغذیه می کنند و خطر حمله آنها کم است.

او از دهقانان می خواهد که درصورت مشاهده ملخ ها صحرایی و هجوم آنها، باید به ریاست زراعت گزارش دهند تا اقدامات فوری برای ازبین بردن این آفت انجام شود.

این در حالی است که نگرانی های کشاورزان از هجوم ملخ های صحرایی، مانند کشورهای همسایه بالا گرفته است.

اما ظاهرا ریاست زراعت اقداماتی را روی دست دارد تا از نگرانی شهروندان از خطر این آفت بکاهد.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد