با گذشت حدود یکماه از تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا، وزارت تحصیلات عالی از آغاز آموزش الکترونیکی سر از هفته آینده خبر می‌دهد. اخیراً طرح بدیل آموزش حضوری به آموزش الکترونیکی در موسسات تحصیلات عالی توسط کابینه کشور به تصویب رسید. مسوولان وزارت تحصیلات عالی می‌گویند تمام نهادهای تحصیلی تعطیل شده و این وزارت […]

با گذشت حدود یکماه از تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا، وزارت تحصیلات عالی از آغاز آموزش الکترونیکی سر از هفته آینده خبر می‌دهد.

اخیراً طرح بدیل آموزش حضوری به آموزش الکترونیکی در موسسات تحصیلات عالی توسط کابینه کشور به تصویب رسید.

مسوولان وزارت تحصیلات عالی می‌گویند تمام نهادهای تحصیلی تعطیل شده و این وزارت در دل تهدید کرونا، برای نخستین بار در کشور روی طرح آموزش الکترونیک کار می‌کند.

حنیف فرزان، معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به رادیو معراج می‌گوید که رسماً سیستم آموزش الکترونیکی در هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد.

آقای فرزان درباره سیستم چنین گفت:” دو تن از استادان دانشگاه کابل، به تازگی سیستمی را به نام مخفف اچ.لیمیت درست کرده‌اند. این سایتی است که برای ۱۷۰ نهاد تحصیلی و ۲۵۰ هزار دانشجو خدمات ارائه می‌کند. مانند واتس آپ و فیسبوک کاربران می‌توانند برای‌شان حساب درست کنند. برای هر محصل یک حساب با پسورد و کد نمبر ساخته خواهد شد. استادان و شاگردان می‌توانند مانند صنف حضوری زمان صنف را تعیین کنند و پرسش و پاسخ به شکل متن، صدا و تصویر داشته باشند. کتاب، چپتر و سایر مفردات درسی را می‌توانند از سیستم بدست بیاورند. حاضری و امتحان هم مانند صنف حضوری اخذ خواهد شد و مهم‌تر این که کل سیستم زیر نظارت وزارت خواهد بود”.

تاکنون نهادهای تحصیلی و خصوصی کشور آموزش انلاین را تجربه نکرده‌اند.

محمد داوود منیر، معاون امور محصلان دانشگاه دولتی هرات می‌گوید که هنوز تدریس آنلاین صد درصد شروع نشده است.

 به گفته او هم اکنون آموزش در این مرکز علمی با استفاده از گروه‌های واتساپ، تلگرام و گوگل کلاس‌روم انجام می‌شود.

شماری از دانشجویان این طرح را ناعادلانه می‌دانند.

به گفته آنان تنها شمار انگشت شماری از دانشجویان به اینترنت دسترسی دارند و اکثریت نمی توانند که درس ها را ادامه بدهند.

نبود برق ثابت، هزینه بالای اینترنت، اقتصاد ضعیف دانشجویان و خانواده‌ها به ویژه در شرایط فعلی، از مشکلاتی اند که آموزش آنلاین را با مشکل مواجه کرده است.

شبانه گنجی، دانشجوی دانشکده روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی در دانشگاه هرات، با ارسال نامه‌یی سرگشاده به وزارت تحصیلات عالی، آموزش الکترونیک را ناعادلانه خوانده است.

در بخشی از این نامه چنین آمده است:” …پیامی از سوی وزارت تحصیلات عالی در کانال دانشکده ما گذاشته شد. در پیام درج‌ شده بود که در سایت easy class عاجل ثبت نام‌نمایید که درس هایتان آنلاین آغاز می‌گردد.
چند نفری که از وضع خوبی برخورد دار بودیم عجله کردیم در ثبت نام و از صنف ۵۹‌نفره شاید ۱۰ نفر شرایط ثبت نام داشتیم.
باقی دوستان مان که نت‌شان را یک ساعته فعال می‌کنند و به اصطلاح عام پنج روپیه‌گی است لرزه به اندام شان افتاد که استاد این بی‌عدالتی است و عده‌یی هم در ولسوالی‌های از ولایات این کشور زنده‌گی می‌کنند که به قول خودشان طفلای‌شان برق را نمی‌شناسد چه برسد به این که اینترنت و موبایل هوشمند داشته باشند”.

با این حال وزارت تحصیلات می‌گوید برای دانشجویانی که به برق و اینترنت دسترسی ندارند هم برنامه هایی روی دست گرفته‌اند.

آقای فرزان از کاهش قیمت اینترنت با هماهنگی وزارت مخابرات و فراهم کردن مواد درسی برای مطالعه بدون اینترنت وعده می‌دهد.

آن چه طرح وزارت تحصیلات عالی ارائه کرده زمینه مصروف ساختن سالم دانشجویان در شرایط ناگوار فعلی را فراهم می کند.

این که با چالش‌های پیش رو، این طرح چه قدر می‌تواند موفق باشد سوالی است که گذر زمان آن را پاسخ خواهد داد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد