درباره دستگاه “ونتیلاتور” یا دستگاه تهویه هوا، در این روزها شاید زیاد شنیده باشید؛ این دستگاه به حفظ منظم جریان تنفس بیماران مبتلا به کرونا که در وضعیت وخیم قرار داشته باشند، کمک می کند. اما در هرات تنها ۲۰ پایه از این دستگاه وجود دارد. به تازگی پنج تیم از جوانان به تشویق مسوولان […]

درباره دستگاه “ونتیلاتور” یا دستگاه تهویه هوا، در این روزها شاید زیاد شنیده باشید؛ این دستگاه به حفظ منظم جریان تنفس بیماران مبتلا به کرونا که در وضعیت وخیم قرار داشته باشند، کمک می کند.

اما در هرات تنها ۲۰ پایه از این دستگاه وجود دارد.

به تازگی پنج تیم از جوانان به تشویق مسوولان محلی، دست به ساخت مدل ابتدایی این دستگاه زده اند.

چندین تیم از متخصصان جوان در ولایت هرات، روی ساخت دستگاه ونتیلاتور کار کرده اند؛ و به تازگی ثمره کار خود را با والی هرات شریک کردند.

طرح ساخت این دستگاه از سوی مقام ولایت و شورای ولایتی ارایه شده که سه دستگاه از میان ۵ دستگاه با قابلیت های بیشتر، انتخاب شده است.

داکتر مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات و طراح این دستگاه میگوید که در شرایط کنونی، باید از هر راه ممکن با کرونا مبارزه کرد.

آقای حدید می افزاید:” ساخت دستگاه و کمک برای بیماران، خود مبارزه با ویروس کرونا است؛ بسیاری از کشور های دنیا و دانشگاه های بزرگ این دستگاه را ساخته اند و استفاده می کنند. ما هم میتوانیم با ساخت این دستگاه به بیماران کمک کنیم”.

قابلیت های این دستگاه؛ ارزان بودن و کارآیی سیستم آن مانند دستگاه های معیاری تهویه هوا است.

هرچند تعداد دستگاه های تنفس مصنوعی در هرات اندک است، اما آقای حدید می گوید که هزینه ساخت این دستگاه ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ دالر می باشد و قابلیت ساخت آن در داخل کشور وجود دارد.

درهمین حال پنج تیمی که طی سه روز توانسته اند مدل های ابتدایی دستگاه ونتیلاتور را ارایه کنند، از آمادگی برای ایجاد نمونه های بیشتر خبر می دهند.

آنان می گویند که اگر بودجه و امکانات در دسترس شان قرار بگیرد میتوانند؛ در راستای تولید انبوه این دستگاه همکاری کنند.

محمد امین جامی، یکی از سازندگان این دستگاه میگوید:” این دستگاه قابلیت تشخیص میزان تنفس و مقدار آکسیجن مورد نیاز فرد بیمار را دارد. هرچند اگر امکانات در دسترس می بود می توانستیم به صورت بهتر بر ساخت این دستگاه کار کنیم”.

دستگاه تهویه هوا برای بیماران مبتلا به کرونا ضروی است، اما در این روز ها قیمت این دستگاه در سطح جهان افزایش یافته است.

عیدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات این اقدام جوانان را می ستاید و می گوید که در کنار این دستگاه، در جستجوی راه های هستند تا دستگاه های وینتلاتور برای هرات مهیا کنند.

ساخت دستگاه و به تولید انبوه رساندن آن نیاز به زمان و بودجه هنگفت دارد که هنوز از سوی دولت مرکزی به هرات اختصاص نیافته است.

اما عبدالقیوم رحیمی والی هرات می گوید که ساخت این دستگاه بسیار حساس است و صنعت کاران و تیم های تخنیکی باید برای ساخت آن آستین بالا بزنند.

تاکنون در هرات ۱۳۱ تن به بیماری کرونا مبتلا شده اند؛ تصور می شود که شمار این بیماران در این ولایت نیز افزایش یابد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد