ویدیوها و شواهدی که به دسترس رادیو معراج قرار گرفته نشان می‌دهد که در داخل کارخانه‌های شهرک صنعتی هرات، رهنمودهای صحی برای پیش‌گیری از کرونا جدی گرفته نمی‌شود. این اسناد نشان می‌دهد که کارگران به خاطر گرفتن غذا و در هنگام صرف غذا، در محیط‌های سربسته تجمع دارند. در صورت مبتلا شدن این کارگران در […]

ویدیوها و شواهدی که به دسترس رادیو معراج قرار گرفته نشان می‌دهد که در داخل کارخانه‌های شهرک صنعتی هرات، رهنمودهای صحی برای پیش‌گیری از کرونا جدی گرفته نمی‌شود.

این اسناد نشان می‌دهد که کارگران به خاطر گرفتن غذا و در هنگام صرف غذا، در محیط‌های سربسته تجمع دارند.

در صورت مبتلا شدن این کارگران در قدم اول خود آنان و سپس کل جامعه به ویروس کرونا آلوده خواهند شد؛ زیرا محصولات و تولیدات این کارخانه‌ها در تمام نقاط افغانستان و در تمام خانه‌ها و بازارها پخش می‌شود.

محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات با انتقاد تند از کارخانه‌داران می‌گوید:“خطوط تولید نباید از جان مردم و حفظ الصحه یک جامعه با ارزش‌تر باشد. کارگر در افغانستان همین است که بیا جان بده و کار بکن. شمایی که کارخانه دارید برای صحت شغلی کارگران نیز فکری بکنید. شما به عنوان سرمایه‌گذار باید متوجه صحت شغلی مردم هم باشید.”

صحت عامه هرات مدعی است که این اداره هفته دوبار از کارخانه‌ها نظارت می‌کند.

اتاق‌های صنایع و معادن هرات اما این ادعای صحت عامه را نمی‌پذیرد.

حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن هرات با متهم کردن صحت عامه به ضعف مدیریت و کم‌کاری می‍‌گوید صحت عامه از کارخانه‌ها هیچ نظارتی ندارد.

صحت عامه و اتاق‌های صنایع و معادن در حالی همدیگر را متهم به کم‌کاری می‌کنند که بحران کرونا نسبت به هر جای دیگر کشور بیش‌ترین تهدید را متوجه هرات کرده است.

 واقعات کرونا روزبه‌روز در هرات در حال افزایش است و تاکنون ۱۰۶ مورد مثبت در این ولایت به ثبت رسیده است.

جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به کارخانه دارانی که نکات ایمنی و صحی را رعایت نمی‌کنند هشدار می‌دهد.

او افزود:” قبل از این که ما مجبور شویم از قهوه قهریه استفاده کنیم باید خودِ کارخانه‌داران به خاطر خود، خانواده خود و حیات جمعی هراتی‌ها نکات صحی را رعایت کنند. در صورتی که تخطی و تخلف در کارخانه‌ها مشاهده شود، ما مجبوریم از مجاری قانونی با آنان برخورد کنیم.”

شورای ولایتی هرات هشدار می‌دهد مواد غذایی و محصولاتی که در شهرک صنعتی بدون رعایت نکات ایمنی و بهداشتی تولید شود خطر بزرگی برای جامعه خواهد بود.

نور احمد حیدری، مسوول بخش صحی شورای ولایتی هرات غفلت در بحران کرونا و بی‌توجهی به جان مردم را خیانتی بزرگ می‌داند.

انتقادها و شکایت از کم‌کاری ادارات و کارخانه‌ها در حالی مطرح می‌شود که به گفته بسیاری از آگاهان، فاجعه کرونا در راه است.

آگاهان بر این باور‌اند که ظرف چند هفته آینده اوج شیوع کرونا در افغانستان و به ویژه در هرات خواهد بود. بحرانی که تا به حال از طرف ادارات دولتی، کارخانه‌ها و بخش خصوصی و خود مردم کم‌تر جدی گرفته شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد