بندر تورغندی از بنادر مهم هرات و کشور است که بیشتر کالاهای کشور ترکمنستان از قبیل مواد نفتی، گاز مایع، موتر، واگن و سایر موارد از طریق این بندر وارد کشور می‌شود. آمار نشان می‎دهد که سال گذشته این بندر  ۹۳۴ هزار تُن واردات و نزدیک به چهار هزار تُن صادرات داشته است. عبدالهادی مشرقی‌وال […]

 بندر تورغندی از بنادر مهم هرات و کشور است که بیشتر کالاهای کشور ترکمنستان از قبیل مواد نفتی، گاز مایع، موتر، واگن و سایر موارد از طریق این بندر وارد کشور می‌شود.

آمار نشان می‎دهد که سال گذشته این بندر  ۹۳۴ هزار تُن واردات و نزدیک به چهار هزار تُن صادرات داشته است.

عبدالهادی مشرقی‌وال رئیس بندر تورغندی می‌گوید آنان ۱۰۵ میلیون افغانی عواید پیش‌‌بینی کرده بودند، اما بیش از ۱۸۹ میلیون افغانی درآمد داشته‌اند که بر این اساس از عواید تعیین شده، هشتاد فیصد عواید بیشتر بدست آمده است”.

نا امنی همواره یکی از چالش‎های بزرگِ فرا راه سرمایه‌گذری در کشور شمرده می‌شود، آن‌گونه که آقای مشرقی‌وال می‌گوید؛ خروج نیروهای خارجی در سال ۹۴ سبب شد تا اعتماد‌ها و انگیزه‌های سرمایه‌گذاران کاهش یابد.

تاجایی‎که بیشتر ادارات در این سال با کاهش درآمد مواجه شدند.

او می‌گوید حالا با بهتر شدن امنیت و افزایش سرمایه‌گذاری، میزان عواید سال گذشته بیشتر شده است.

وی می‌گوید که در سال‌‎های گذشته، شایعه خروج نیروهای ناتو از کشور، تجاران ما را به دو راهی قرار داده بود که در سال گذشته تجاران فهمیدن که نیروهای امنیتی ما توان دفاع را دارند و سرمایه‎گذاری کردند”.

آقای مشرقی‌وال می‌گوید از زمان تأسیس تاکنون، هیچ اقدامی برای ترمیم دیوار احاطه و خط آهن نشده است.

با این وصف او می‌گوید؛ آن‌ها پروژه‎های ترمیم خط آهن، سردخانه و ایجاد ترمینال را به مرکز پیش‌نهاد کرده‎ایم که تاکنون جنبۀ عملی نگرفته است.

روزانه علاوه بر ۵۰ تا ۱۰۰ موتر، دو قطار شامل ۲۵ واگن  نفت، گاز، گندم، آرد، کود کیمیاوی، آهن کُهنه و سایر کالاهای تجارتی از طریق این بندر وارد کشور می‎شود که ۳۰ درصد کل واردات را نفت و گاز تشکیل می‌دهد.

یک سال هست که بندر تورغندی برای تجهیز، تشویق و ارایه بهتر خدمات، از وزارت تجارت جدا شده و زیر مجموعه وزارت مالیه قرار دارد.

بندر تورغندی  در سال  ۱۳۴۸ تاسیس شد که یکی از بنادر مهم کشور به‌شمار می‌رود.

 

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد