اطلاع رسانی در جامعه ای که خبرهای جعلی زود دست به دست می شود و مردمش ذهنی آماده برای باور آن دارد؛ کاری سخت و دشوار است. به ویژه زمانی که گردش اطلاعات محدود باشد و تهدیدهایی از سوی گروه ها و دسته های مختلف وجود داشته باشد، این رسالت می تواند به قیمت جان […]

اطلاع رسانی در جامعه ای که خبرهای جعلی زود دست به دست می شود و مردمش ذهنی آماده برای باور آن دارد؛ کاری سخت و دشوار است.

به ویژه زمانی که گردش اطلاعات محدود باشد و تهدیدهایی از سوی گروه ها و دسته های مختلف وجود داشته باشد، این رسالت می تواند به قیمت جان فرد خبرنگار تمام شود.

با این وجود خبرنگاران هرات، همزمان با روز ملی “خبرنگار” از مردم می خواهند تا به شایعات گوش ندهند و خبرها را از منابع موثق دریافت کنند.

سال ۹۸، سالی پر کار و فراز و نشیب برای خبرنگاران بود؛ پوشش خبرهای مرتبط با انفجار، انتحار، برگزاری انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری و حالا هم خبرهای مربوط به شیوع ویروس کرونا!

همزمان با گسترش ویروس کرونا به ۷ ولایت، این روزها خبرهای جعلی زیادی دست به دست می شود و بازار شایعات داغ است.

شهروندان هرات فعالیت خبرنگاران در مبارزه با شایعات را می ستایند و می گویند که برای دریافت خبرهای موثق، به رسانه های با اعتبار گوش می دهند.

فیروز گفت:” من امسال نفهمیدم که چه کسی خبرنگار است و چه کسی شهروند اما از خبرنگاران میخواهم که روی منابع معتبر خود بیشتر کار کنند تا ما شهروندان در وقت دریافت خبر و اطلاعات سر درگم نباشیم”.

طی ۱۷ سال گذشته، کثرت رسانه ها در افغانستان سبب شد تا شمار زیادی از جوانان به کار و حرفه ی خبرنگاری روبیاورند.

این مسئله و البته علاقه مندی جوانان برای دیده شدن، سبب شده تا آنان برای کار در رسانه ها داوطلب باشند.

با این حال پیشکسوتان کار روزنامه نگاری میگویند با آنکه در متشنج ترین حالات، فعالیت های خبرنگاران مشاهده می شود اما هنوز هم خلاء کار حرفه ای در نزد برخی ها موجود است.

محمد قاضی زاده، از پیشکسوتان عرصه کار خبرنگاری در هرات در این باره می گوید:

او گفت:” باید که خبرنگاری با بیم و امید همراه باشد یعنی پیامی که هم در آن بیم هست و هم امید و این امید بخشی را نباید که خبرنگاران فراموش کنند در افغانستان زندگی جریان دارد، پیشرفت ها جریان دارد و مشکلات بسیار زیادی هم وجود دارد. من یک وقتی به فیسبوک هم نوشته بودم که یکی از بدترین بلاهای که یک خبرنگار از لحاظ ذهنی به آن دچار شود یک سونگری است، این در کار بعضی ها مشاهده می شود که ای کاش دیده نشود”.

در حال حاضر بیش از ۳۵۰ تن در هرات در بخش های گزارشگری، خوانش خبر و مدیریت خبر فعالیت میکنند که ۳۰ تن آنان خانم ها هستند.

این در حالیست که بر اساس یافته های مرکز خبرنگاران افغانستان، خشونت علیه خبرنگاران در مقایسه با سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱ درصد افزایش یافته است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد