۲۱۹ مورد نقض حقوق بشر امسال در کمیسیون حقوق بشر هرات به ثبت رسیده است. از این تعداد ۷۰ مورد در بخش زنان، ۶۸ مورد در بخش کودکان، ۴۴ مورد تخلفات انجام شده در ادارات مختلف و ۳۷ مورد نیز از عملکرد پلیس به این کمیسیون به ثبت رسیده است. محمد عارف سعید، سرپرست این […]

۲۱۹ مورد نقض حقوق بشر امسال در کمیسیون حقوق بشر هرات به ثبت رسیده است.

از این تعداد ۷۰ مورد در بخش زنان، ۶۸ مورد در بخش کودکان، ۴۴ مورد تخلفات انجام شده در ادارات مختلف و ۳۷ مورد نیز از عملکرد پلیس به این کمیسیون به ثبت رسیده است.

محمد عارف سعید، سرپرست این کمیسیون می گوید این آمار تنها شامل کسانی می شود که مراجعه کرده اند و قضایای اکثر آنها حل شده است.

او می گوید وضعیت حقوق بشر در هر سال به عوض اینکه بهبود یابد بدتر می شود.

در کنار زنان، بخش دیگری که در سال روان، بیشترین نقض قانون را شاهد بوده، کودکان است.

میرویس امینی، مسئول بخش کودکان کمیسیون حقوق بشر می گوید در سال روان ۶۸ مورد تنها در بخش کودکان رد مرزی به ثبت رسیده است.

او می گوید خشونت جنسی، فیزیکی، کار شاقه و حتی قطع عضو شامل موارد نقض حقوق کودکان می شود.

“قضایای رقم می خورد که مصادیقی از اختطاف را  رقم می زنند توسط دزدان ایرانی، کودک می رود آنجا (ایران) کار می کند زمانی که موقع پرداخت پول می رسد کارفرما زنگ می زند به پلیس و میگوید ببرین این افغانی را، گروگان گرفته می شود از سوی قاچاقبر تا زمانی که پول آن از سوی خانواده اش پرداخت شود زندانی است، حتی اعضای بدن خود را از دست داده حین کار یا هم در مسیر راه”.

دولت، کارفرمایان، خانواده ها و تمام افرادی که از خانه تا مرز و در مسیر برگشت ممکن است با این کودکان سرو کار داشته باشند می توانند شامل ناقضان حقوق کودکان شمرده شوند.

آقای امینی می گوید در کنار این آمار، دو مورد نقض حقوق کودکان در مرکز شهر نیز به ثبت رسیده است.

“یک کودک پرورشگاه از سوی یک کودک دیگر مورد خشونت قرار گرفت و مورد دیگر تعدادی از معلمان یک مکتب شماری از کودکان را بدون اینکه قبلا برای شان تذکر داده شود موهای شان را مثل رژیم طالبان زده بودند”.

همزمان شورای ولایتی می گوید به رغم اینکه شکایت مکتوبی نزد آنها به ثبت نرسیده اما شکایت ها در مورد نقض حقوق کودکان و سوء استفاده از آنها بسیار بالاست.

وکیل احمد کرخی، نماینده ی این شورا می گوید باندها و گروه هایی هستند که قرض های مختلفی به کودکان می دهند و از آنها سوء استفاده می کنند.

او می گوید این موضوع را با مرکز نیز در میان گذاشته اند اما مرکز توجه لازم را نداشته اند.

در هرات بیش از ۹ هزار کودک کار و نیازمند به حمایت به ثبت رسیده است.

در کنار حقوق بشر، بیش از ۷ صد مورد خشونت علیه کودکان نیز در اداره ی کار و امور اجتماعی و بیش از صد کودک نیز از سوی پلیس بازداشت شده است.

اما اداره ی کار و امور اجتماعی به عنوان اداره ی حمایت کننده از کودکان، چه کاری کرده است؟

عبدالقیوم افغان رییس این اداره می گوید: “هر موردی که برای ما راپور می رسد ما از طریق بخش های مختلف این موضوعات را حل می سازیم خوشبختانه ما مشکل زیادی از این کودکان را حل ساختیم و بخش های قضایی هم از سوی پلیس و سارنوالی حل می شود و تلاش های ما در این بخش ادامه دارد”.

در آخرین سروی انجام شده در هرات ۹ هزار کودک نیازمند به حمایت تشخیص داده شده است.

این در حالی است که پیش از این وزارت داخله تلاش کرده تا برای تامین و حفاظت از کودکان پالیسی ای را تدوین کند تا از آنها در مناطق جنگی به عنوان ابزار استفاده نشود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد