روزهای دشواری که با نگرانی ها و ترس از ابتلا به ویروس کرونا سپری می شود؛ نگرانی های که هر روز با بحرانی شدن اوضاع کشورهای همسایه و بلند رفتن میزان تلفات، بیشتر شده است. مسوولان اداره ی مهاجرین هرات می گویند هجوم هزاران مهاجر در مرز اسلام قلعه سبب شده تا ابتدا موتر پیدا […]

روزهای دشواری که با نگرانی ها و ترس از ابتلا به ویروس کرونا سپری می شود؛ نگرانی های که هر روز با بحرانی شدن اوضاع کشورهای همسایه و بلند رفتن میزان تلفات، بیشتر شده است.

مسوولان اداره ی مهاجرین هرات می گویند هجوم هزاران مهاجر در مرز اسلام قلعه سبب شده تا ابتدا موتر پیدا نشود و اگر هم شود قیمت ها آنقدر زیاد است که مهاجران از پس پرداخت آن بر نمی آیند.

جاوید نادم، رییس این اداره می گوید پیش از شیوع ویروس کرونا ۱۵۰ تا ۲۰۰ افغانی کافی بود تا هر مسافر خود را از مرز به شهر برساند حالا اما با ۸۰۰ افغانی هم موتر به سختی پیدا می شود.

“قبلا هزینه ها بسیار نورمال بود یعنی هر نفر بین ۱۵۰ افغانی تا ۲۰۰ افغانی بود اما متاسفانه روز پنج شنبه رفتم به مرز به ۸۰۰ افغانی موتری نبود که این ها را انتقال بدهد و از هرات که اینها را به مرکز انتقال می دادیم یک هزار کرایه بود، حالی ۱۶۰۰ افغانی موتر نتوانسیم برای شان پیدا کنیم”.

در کنار افزایش بهای ترانسپورت، این تعداد مهاجران افغان است که هر روز افزایش یافته.

ظرف ۲۰ روز گذشته بیش از ۵۰ هزار مهاجر به شکل داوطلبانه وارد کشور شدند که از این میان، بیش از ۳ هزار تن آنها از ولایات دیگر بودند.

آقای نادم می گوید هر یک از این افراد در صورت ابتلا به ویروس کرونا، پس از برگشت به ولایت خود می تواند بیماری را به آنجا انتقال دهد.

او می گوید تلاش دارند تا این مشکل را با همکاری اداره ی ترانسپورت و بخش خصوصی حل سازند.

“ما داریم با بخش های مختلف کار می کنیم تا این مهاجران را از همو نقطه ی صفری به ولایت شان انتقال دهیم”.

بر بنیاد تازه ترین آمارها، ۲۱ تن در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۱۲ واقعه در هرات به ثبت رسیده است.

وحید الله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه میگوید که همه ی این افراد به تازگی از ایران به افغانستان بازگشته اند.

ارائه ی این آمار از سوی وزارت صحت با واکنش نمایندگان هرات در مجلس روبرو شده است.

آنان میگویند که وزارت صحت عامه آمار واقعی افراد مبتلا به ویروس کرونا را پنهان می کند.

در همین حال عبدالرحیم صالحی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید تا زمانی که محلی در مرز ها برای قرنطین مهاجران اختصاص نیابد، این وضعیت مدیریت نخواهد شد.

او می گوید امکانات دست داشته ی تیم صحی، صرف جهت دلخوشی مردم است نه بیشتر

“این نور که که به پیشانی مردم می اندازند فقط برای دلخوشی است و هیچ فایده ای ندارد و ما باید از پولی که برای مبارزه با کرونا مدنظر گرفته شده یک قرنطینی بسازیم تا همه ی مهاجران در همان نقطه ی مرزی چک شوند، بررسی شوند و اگر کسی هم مبتلا هست در همان جا قرنطین شود و درمان شود و اصلا وارد شهر نشود”.

بنابر آمار وزارت مهاجرین، تا کنون ده تن از اتباع افغانستان در کشور ایران پس از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

دولت افغانستان تنها برای چند ساعت مرز اسلام قلعه را به روی ورود مهاجران بست اما پس از آن شورای امنیت فرمان داد تا این مرز دوباره باز شود.

حالا با ورود سیل آسای مهاجران بزرگترین نگرانی شیوع کرونا در سراسر افغانستان است.

این در حالی است که دیروز نیز عبدالقیوم رحیمی والی هرات از عدم انتقال بودجه به این ولایت انتقاد کرد و گفت که وسایلی که تا کنون در اختیار بخش صحت قرار گرفته، همه با پول قرض خریداری شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد