همه ساله با نزدیک شدن به آغاز سال نو و نوروز، بازار ماهی فروشان رونق بیشتری پیدا میکند؛ اما امسال با آنکه ۱۰ روز تا نوروز باقی مانده، گویا ویروس کرونا بازار های هرات و بخصوص ماهی فروشان را تحت شعاع قرار داده است. بعد از چند دقیقه پیاده روی بالاخره موفق شدم تا یکی […]

همه ساله با نزدیک شدن به آغاز سال نو و نوروز، بازار ماهی فروشان رونق بیشتری پیدا میکند؛ اما امسال با آنکه ۱۰ روز تا نوروز باقی مانده، گویا ویروس کرونا بازار های هرات و بخصوص ماهی فروشان را تحت شعاع قرار داده است.

بعد از چند دقیقه پیاده روی بالاخره موفق شدم تا یکی از دوکان های ماهی فروشی را پیدا کنم.

اما برعکس سال قبل که آکواریوم ماهی‌های رنگارنگ، نگاه هر انسان را به خود جلب می کرد، امسال گویا بازار ماهی فروشان کساد است.

چیزیکه این روز ها سر زبان ها است، ویروس کروناست.

ویروسی که از حیوانات به انسان ها منتقل شده و مظنون اصلی آن خفاش و مورچه خوار است.

شیوع این ویروس نه تنها بر روحیه مردم تاثیر منفی گذاشته، بلکه اقتصاد مردم را نیز تقریبا فلج کرده است.

ابتدا به سراغ ماهی فروشان رفتم البته نه ماهی فروشی های پرچون، چراکه کمتر به چشم می خورد؛ به سراغ صادق اکبری، یکی از وارد کنندگان ماهی رفتم.

او می گوید که ویروس دردسر آفرین کرونا، بر بازارها تاثیر گذاشته و ماهی ها مشتری ندارد.

او گفت:” کسی نیست به بازار و بیرون نمی شود و سال قبل همه شاهد بودید که به دکان هرات جا راه و پا نبود و امسال کرونا بر بازار ها تاثیر گذاشته و فروشات کمتر شده”.

صادق، فروشنده ماهی می گوید که سال قبل، دستکم ۱۰۰ هزار دانه ماهی را فروخته بود و حتی فرصت سر خاراندن نداشت اما امسال حتی تصور فروش این تعداد ماهی هم سخت است.

آقای اکبری می گوید که در حال حاضر ۳۰ نوع ماهی از جمله ماهی سرخ را به بازار وارد کرده اما گویا کسی به بازار بیرون نمی شود.

او گفت:” اصلآ همه را سردرگم کرده است و مردم هم می ترسند که مبادا ماهی های که از ایران وارد می شود کرونا داشته باشد؛ نه این قسم نیست و اینها کرونا ندارد و بازار نه تنها برای ما بلکه برای همه خوب نیست”.

سال قبل و با نبود دغدغه های کرونا، اطراف آکواریوم‌ها پر از بازدید کننده بود و بیشترین طیف علاقمندان این ماهی‌ها را کودکان تشکیل می‌ داد، اما این روز ها حتی کودکان هم به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا به تماشای ماهی ها نمی آیند.

آن طرف تر به سراغ شماری از شهروندان رفتم و جویا شدم که چرا تا حال به سراغ ماهی های رنگارنگ نرفتند.

احمد منیر، گفت:” تاحالا من جرات نکردم که بروم ماهی بگیرم و حتی لباس و این ترس من از کرونا است”.

ماهی نمادی از زیبایی و آورنده‌‎ی احساس خوش و جنبه تفریحی برای همه دارد و گفته می شود که رنگ سرخ ماهی به نماد یا نشانه‌‎ی مهر، پیروزی، شادی، سر زندگی و برکت تعبیر شده است.

ماهی‌های موجود در شهر، از کشور ایران وارد می شود که در حال حاضر از ۳ تا ۲۰۰ افغانی به فروش می رسد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد