شاه حسین مرتضوی سخنگوی رئیس جمهوری، امروز در یک کنفرانس خبری گفت “تا پانزده روز دیگر، تمام مسؤلیت‎های که دولت بر اساس مفاد توافقنامه صلح با حکمتیار بر عهده داشت، انجام می‌شود و بخشی از زندانیان حزب اسلامی هفته آینده رها می‌شود. در این توافق‎نامه ضمانت شده است که در بدل برقرار آتش‎ بس، به […]

شاه حسین مرتضوی سخنگوی رئیس جمهوری، امروز در یک کنفرانس خبری گفت “تا پانزده روز دیگر، تمام مسؤلیت‎های که دولت بر اساس مفاد توافقنامه صلح با حکمتیار بر عهده داشت، انجام می‌شود و بخشی از زندانیان حزب اسلامی هفته آینده رها می‌شود.

در این توافق‎نامه ضمانت شده است که در بدل برقرار آتش‎ بس، به حکمتیار و دیگر رهبران شورشی حزب اسلامی مصؤنیت قضایی داده شود و به گفته آقای مرتضوی، اکنون به حزب اسلامی مربوط است که اعلام نماید که آقای حکمتیار چه زمانی برخواهد گشت.

تعهدات مشترک هر دو جانب در توافقنامه صلح شامل پایان جنگ، تأمین صلح و امنیت، پابندی به ارزش‌های اسلامی، حقوق برابر و بدون تبعیض زن و مرد در برابر قانون، یک‌پارچگی افغانستان و تعلق به همه اقوام کشور می‌شود.

تعهدات اصلی دولت شامل رفع تحریم‎های بین‎المللی علیه حکمتیار که به خواست دولت از فهرست سیاه سازمان ملل خارج شد و هم‎چنان دولت متعهد شده است که حکمتیار به عنوان “رهبر جهادی” از طرف رئیس جمهوری با صدور فرمان ویژه، مورد احترام قرار بگیرد و امنیت محل اقامت آن‎را تأمین نماید.

براساس این توافق، دولت همچنین متعهد می‌شود تمام زندانیان عضو این حزب را به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعاهای فردی علیه آنها وجود داشته باشد، آزاد کند.

قرار بود که آقای حکمتیار روزهای اول سال ۱۳۹۶ وارد کابل شود، اما این اتفاق نیفتاد.

دسته بندی: خبرها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد