ریاست معادن هرات می گوید که کار اکتشاف و به داوطلبی گذاشتن استخراج معدن آهن “سنگان” و نمک ولسوالی غوریان سال آینده آغاز خواهد شد. معدن آهن سنگان و نمک غوریان از بزرگترین معادن در هرات است که در صورت استخراج، علاوه بر سود بالا برای دولت، می تواند زمینه ی کار را برای صدها […]

ریاست معادن هرات می گوید که کار اکتشاف و به داوطلبی گذاشتن استخراج معدن آهن “سنگان” و نمک ولسوالی غوریان سال آینده آغاز خواهد شد.

معدن آهن سنگان و نمک غوریان از بزرگترین معادن در هرات است که در صورت استخراج، علاوه بر سود بالا برای دولت، می تواند زمینه ی کار را برای صدها نفر مهیا کند.

قرارداد استخراج معدن نمک غوریان سال گذشته از سوی وزارت معادن، به دلیل اکتشافات جدید فسخ شد و کار معدن آهن “سنگان” نیز با وصف علاقمندی ایران، تاکنون به قرارداد نرفته است.

حالا محمد سردار بهادری عضو شورای ولایتی هرات، از وزارت معادن میخواهد تا هر چه زودتر کار استخراج این دو معدن را آغاز کند.

آقای بهادری میگوید که در جلسات شورای ولایتی بر توانمندی اقتصادی تاکید دارند و بیشتر این جلسات، بر پروژه سمنت هرات، آهن و نمک غوریان متمرکز بوده است.

معدن نمک ولسوالی غوریان به دلیل رسوبی بودن آن در فصل زمستان؛ قابلیت استخراج ندارد و کار بررسی معدن آهن “سنگان” نیز به دلیل مشکلات امنیتی و تخنیکی تاکنون ناکام مانده است.

مسئولان ریاست معادن هرات میگویند سال گذشته هیئتی از وزارت معادن به این ولایت آمد تا حفر و برمه کاری و نمونه گیری این معدن را انجام دهد، اما به دلیل مشکلات امنیتی و تخنیکی این روند ناکام ماند.

با این حال انجینیر ضیاالدین پوپل، رییس معادن هرات می گوید که قرارداد معدن نمک که به خواست وزارت معادن پایان یافته بود همراه با قرارداد معدن “سنگان” سال آینده به داوطلبی گذاشته خواهد شد.

آقای پوپل می گوید که اگرچه چالش های تخنیکی و امنیتی همچنان  وجود دارد اما پلان های وجود دارد در سال آینده استخراج این دو معدن به داوطلب خواهد گذشت.

ریاست معادن و پطرولیم پلان دارد تا چرخش تولید آهن استخراج شده را در کشور انجام دهد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که خواست و پلان اداره محلی این است تا از طریق استخراج معادن، هم برای دولت عواید و هم زمینه اشتغال برای مردم فراهم شود.

بر اساس مطالعه ای که از سوی اداره سروی جیولوژی ایالات متحده صورت گرفته است، افغانستان به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد دالر معادن را در خود داده، اما حکومت افغانستان ارزش معادن را به ۳۰۰۰ میلیارد دالر امریکایی تخمین زده است.

با کاهش کمک های کشورهای دیگر، حالا افغانستان راهی به جز استخراج معادن ندارد، اما دیده شده که در بسیاری از ولایت ها، هنوز کار استخراج معادن آغاز نشده و در برخی اوقات سود حاصل از استخراج معادن به جیب مخالفان مسلح دولت و مافیا رفته است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد