با آغاز فصل سرما و جدا از خانواده های بی سر پناه، افراد آغشته به مواد مخدر از آسیب پذیرترین افراد در جامعه به شمار می آیند. مسئولان شفاخانه حوزوی هرات می گویند که از آغاز فصل سرما تاکنون ۹۸ تن از افراد آغشته به مواد مخدر به دلیل شدت سرما در خیابان ها و […]

با آغاز فصل سرما و جدا از خانواده های بی سر پناه، افراد آغشته به مواد مخدر از آسیب پذیرترین افراد در جامعه به شمار می آیند.

مسئولان شفاخانه حوزوی هرات می گویند که از آغاز فصل سرما تاکنون ۹۸ تن از افراد آغشته به مواد مخدر به دلیل شدت سرما در خیابان ها و حاشیه شهر جان خود را از دست داده اند.

محمد عارف جلالی، سرطبیب این مرکز درمانی می گوید که این آمار نسبت به سال قبل افزایش ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

او گفت:” متأسفانه از آغاز فصل سرما یعنی از ماه عقرب ۱۱ واقعه فوتی در ماه عقرب، ۱۷ واقعه در ماه قوس، ۳۶ واقعه در ماه جدی و ۳۴ واقعه هم در ماه دلو که در مجموع ۹۸ واقعه فوتی معتادین از سطح شهر و حومه آن به شفاخانه منتقل شده که سال قبل در کل ۵۸ واقعه داشتیم در طول زمستان”.

تاکنون آمار دقیقی از معتادین هرات وجود ندارد اما آمار های تخمینی نشان میدهد که دست کم ۷۰ هزار تن در این ولایت به مواد مخدر آغشته اند.

محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات با ابراز نگرانی می گوید که در این قسمت کم توجهی صورت گرفته و نیاز است تا برای جلوگیری از تلفات افراد آغشته به مواد مخدر، برنامه های موثرتری روی دست گرفته شود.

او گفت:” متأسفانه در فصل زمستان آن طوری که باید نسبت به معتادین رسیدگی نشده و ما شاهد تلفات دست کم ۱۰۰ تن از معتادین هستیم که این نگران کننده است و بخاطر صحت و درمان شان باید که اقدامات جدی شود”.

اما آنچه که تاکنون چالش بزرگی سد راه هرات قرار گرفته، نبود شفاخانه معیاری ترک اعتیاد و عدم موجودیت مکانی مشخص برای نگهداری از افراد آغشته به مواد مخدر است.

مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی والی هرات به رادیو معراج می گوید که از آغاز فصل سرما تاکنون دست کم یک هزار معتاد را جمع آوری کرده اند.

او گفت:” در فصل زمستان دستکم یک هزار معتاد را جمع آوری کردیم و به کمک افراد خیر و با موسسه سازمان جهانی صحی غذا و دارو صحبت کردیم و نان از افراد خییر گرفتیم و با نانوایی ها نان شان را پخت میکنند که از قیمت ۵ افغانی به ۲ افغانی کاهش دادند و این همه دست به دست هم دادیم تا همین مشکلات حل شود اما این مشکل ریشه کن نشده و شاید مشکلات دیگری هم وجود داشته باشد اما در حد توان خود دولت و تاجران کار هایی را انجام داده اند”.

بر اساس معلومات، ۸۰ درصد افراد آغشته به مواد مخدر اهل هرات نیستند.

بیشتر افراد آغشته به مواد مخدر از سایر ولایت ها هستند که پس از رد مرز شدن از کشور ایران در هرات ماندگار شده اند.

افراد آغشته به مواد مخدر در هرات، شب و روز های سرد زمستان را بدون سرپناه و در لانه ها و زیر پل چک ها سپری میکنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد