شفاخانه حوزوی هرات از مراکز بزرگ درمانی در حوزه غرب است؛ اما این مرکز با چالش ها و کمبودی های زیادی روبرو است. مراجعین شفاخانه حوزوی می گویند با آنکه برای خدمات درمانی خود مبلغی را به عنوان فیس پرداخت میکنند اما در بدل آن، خدمات کافی برای شان ارایه نمی شود و کمبود داکتر […]

شفاخانه حوزوی هرات از مراکز بزرگ درمانی در حوزه غرب است؛ اما این مرکز با چالش ها و کمبودی های زیادی روبرو است.

مراجعین شفاخانه حوزوی می گویند با آنکه برای خدمات درمانی خود مبلغی را به عنوان فیس پرداخت میکنند اما در بدل آن، خدمات کافی برای شان ارایه نمی شود و کمبود داکتر و دارو آنان را در بیرون از شفاخانه سرگردان ساخته است.

شفاخانه ی حوزوی هرات با ظرفیت ۶۵۰ بستر، هر سال بیش از ۵۰۰ هزار مریض را در بخش های مختلف، تحت پوشش خدمات درمانی قرار می دهد.

محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات می گوید که شفاخانه حوزوی نیازمندی های شهروندان هرات را مرفوع نمی سازد و بار ها شکایت ها نسبت به کمبودی ها به آنان رسیده است.

او گفت:” متاسفانه تشکیلات و تجهیزات که شفاخانه هرات دارد برای زون غرب کافی نیست و مردم فقیر و بی بضاعت به شورای ولایتی هم شکایت دارد و ما از دولت مرکزی می خواهیم که به شفاخانه که نیاز است توجه خاصی داشته باشد”.

در حال حاضر روزانه دست کم ۱۵۰۰ مریض به شفاخانه حورزوی هرات مراجعه میکنند که از این میان حدود ۲۵۰ تن بستری می شوند.

با افزایش جمعیت، تعداد مراجعین و همجوار بودن هرات با ولایت های  فراه، غور، بادغیس و نیمروز محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می گوید که این مرکز درمانی جوابگو تمام نیازمندی های مردم نیست.

او گفت:” در کل به نظر حجم کاری و آمار مریض های که در طول سال مراجعه میکنند؛ تجهیزاتی که ما داریم میتواند ۴۰ درصد حل مشکل کند ولی ما در شفاخانه مشکلاتی بزرگتر و اساسی تری داریم در سطح زون، که هرات با یک شفاخانه حوزوی نمیتواند جوابگوی تمام نیازمندی های مردم باشد”.

مشکل کمبود تجهیزات، داکتر و امکانات درمانی در شفاخانه حوزوی هرات، حرف تازه ای نیست و بار ها مسئولان نسبت به رفع آن وعده داده اند اما تاکنون به گونه اساسی اقدامی نشده است.

حال فیروزالیدن فیروز،  وزیر صحت عامه به رادیو معراج می گوید که برای رفع مشکلات و نیازمندی های شفاخانه حوزوی هرات، حدود ۴۰ میلیون افغانی بودجه و ۱۷۰ بست جدید در نظر گرفته شده است.

او گفت:” برای تجهیزات تخصیص در بودجه گرفته شده در حدود بیش از ۴۰ میلیون افغانی تنها برای تجهیزات است که می شود سی تی اسکن و وسایل دیگر خریداری شود و در قسمت دارو و تجهیزات بودجه برای شان در نظر گرفتیم با وجودی که هر سال بودجه وزارت صحت عامه نسبت به بودجه سال قبل کاهش دارد”.

این در حالیست که امسال شفاخانه حوزوی هرات بیش از ۴۰ میلیون افغانی از بابت اخذ فیس، درآمد داشته است.

قرار است این پول نیز برای رفع کمبودی ها در شفاخانه به مصرف برسد.

بودجه شفاخانه حوزوی هرات در سال مالی ۹۹ دستکم ۱۷۰ میلیون افغانی در نظر گرفته شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد