کارزار نهال‌شانی به پیشواز از فصل بهار در هرات آغاز شد. این برنامه تا پایان سال ۹۷ ادامه خواهد داشت و طی این مدت قرار است ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نهال در کمربند سبز و بلوارها غرس شود. غلام حضرت مشفق، شهردار هرات می‌گوید که ۵۰۰ جریب زمین در کمربند سبز هرات نهال‌شانی خواهد شد. […]

کارزار نهال‌شانی به پیشواز از فصل بهار در هرات آغاز شد.

این برنامه تا پایان سال ۹۷ ادامه خواهد داشت و طی این مدت قرار است ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نهال در کمربند سبز و بلوارها غرس شود.

غلام حضرت مشفق، شهردار هرات می‌گوید که ۵۰۰ جریب زمین در کمربند سبز هرات نهال‌شانی خواهد شد. به گفته مشفق این برنامه از امروز شروع و تا پایان برج حوت ادامه خواهد داشت.

شهردار هرات می‌افزاید: ما تلاش داریم برای مراقبت و آبیاری از نهال‌هایی که غرس می‌شود آمادگی‌هایی داشته باشیم. امسال سال متفاوتی خواهد بود. ما بیش‌ترین نهال را غرس خواهیم کرد و بیش‌ترین مراقبت خواهد شد.

همزمان با این کارزار، شماری از جوانان هرات برنامه نهال‌شانی را در ۱۲ مکتب آغاز کردند.

این جوانان هدف از نهال‌شانی در مکتب‌ها را فراهم کردن محیطی سرسبز و شاداب برای دانش آموزان و نهادینه کردن نهال‌شانی می‌دانند.

با این حال شهروندان می‌گویند که نهال‌شانی آسان ولی مهم نگهداری از درختان است.

شهروندان در صحبت با رادیو معراج از مردم و مسوولان می‌خواهند که در نگهداری و آبیاری درختان وظیفه‌شان را انجام دهند. آنان می‌گویند همه‌گی باید در نهال‌شانی سهم بگیرند و کسانی که نهال غرس نمی‌کنند حداقل در نگهداری و حفظ محیط زیست سالم کوشا باشند.

نهال‌شانی در شهر با خوشی و استقبال هراتیان روبه‌رو شده اما بی‌توجهی به نهال‌ها و سرسبزی از نگرانی‌های آنان است.

شورای ولایتی هرات تأکید دارد که این برنامه‌ها نباید به صورت نمایشی برگزار شود؛ بلکه همیشه باید به سرسبزی و نهال‌شانی توجه شود.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید: همه ساله نهال‌های زیادی غرس می‌شود ولی این نهال‌ها به شکل درست محافظت نمی‌شود.

همزمان با افزایش جمعیت، گردوغبار و آلودگی هوا نگرانی‌های محیط زیستی در هرات افزایش یافته است. حامد الهام آگاه محیط زیست با اشاره به فایده‌های نهال‌شانی می‌گوید: منابع تولید آکسیجن در شهر هرات افزایش پیدا می‌کند؛ از خاکباد و مهاجرت خاک جلوگیری می‌کند. مانع سیلاب‌ها می‌شود. باعث تزریق آب مانند سیروم و پیچ‌کاری به زیر زمین می‌شود. در یک زمینی که درخت‌کاری هست در هر ۸ ساعت یک لیتر آب جذب می‌شود ولی در زمینی که درخت نباشد در ۴۸ ساعت یک لیتر آب جذب می‌شود. درختان بر علاوه تولید آکسیجن منابع تولیدکننده آب‌های زیرزمینی هم هستند.

همه‌ساله در کشور میلیون‌ها افغانی صرف نهال‌شانی می‌شود؛ اما بی‌توجهی مسوولان و مردم سبب می‌شود تا این پول‌ها و نهال‌ها ضایع شوند.

توجه جدی مردم و مسوولان نیاز است تا شهری سرسبز و محیط زیستی سالم داشته باشیم.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد