سرطان پستان شایعترین سرطان در میان زنان است. ناآگاهی اجتماعی و نداشتن اطلاعات، سبب شده تا بسیاری از خانم ها از موجودیت این بیماری در وجود شان بی اطلاع باشند. تنها مرکز تشخیص سرطان پستان یا مموگرافی در هرات؛ روزانه میزبان ده ها زن است. در این مرکز، فقط نوعیت غده که ممکن است سرطانی […]

سرطان پستان شایعترین سرطان در میان زنان است. ناآگاهی اجتماعی و نداشتن اطلاعات، سبب شده تا بسیاری از خانم ها از موجودیت این بیماری در وجود شان بی اطلاع باشند.

تنها مرکز تشخیص سرطان پستان یا مموگرافی در هرات؛ روزانه میزبان ده ها زن است. در این مرکز، فقط نوعیت غده که ممکن است سرطانی باشد تشخیص داده می شود و مراحل درمان باید بیرون از کشور انجام شود.

زنانی که برای آزمایش به این مرکز می آیند؛ یا توسط اقارب شان درباره این بیماری اطلاع حاصل کردند و یا پس از پیشرفت بیماری، متوجه آن شده اند.

بی بی گل می گوید که پس از با خبر شدن از اقوامش، برای انجام آزمایش به این مرکز آمده است.

او  می گوید که قبل از آزمایش در پستان هایش احساس درد میکرد که داکتران آن را سرطان تشیخص نداده اند.

شاید برای بی بی گل که به موقع برای آزمایش آمده اند؛ این آزمایش تجربه خوبی باشد اما برای هم ممگرافی تجربه خوشایند نیست. بیشتر افراد پس از دیدن علایم حاد از بیماری به داکتر مراجعه می کنند.

تغییر اندازه، تغییر رنگ جلد و خارج شدن خون از پستان از علائم بیماری سرطان پستان در میان خانم هاست؛ اما می شود قبل دیدن چنین علایم با چک هر شش ماه یکبار خطر ابتلا به اطلاع حاصل کرد.

داکتر فرزانه رسولی، مسئول بخش مموگرافی در شفاخانه نسایی ولادی هرات می گوید که این بیماری در بین زنان یا نسبت به آگاهی و افزایش تعداد مراجعه کنندگان و یا به دلیل شیوع آن افزایش یافته است.

بر اساس آمار ها در سال ۲۰۱۸، ۴۵ مورد ابتلا و ۴ مورد مرگ  و در سال ۲۰۱۹، ۶۴ مورد ابتلا و ۵ مورد مرگ ناشی از سرطان پستان در هرات ثبت شده است؛ با گذشت کمتر از دوماه از سال ۲۰۲۰ نیز، ۱۰ مورد ابتلا به سرطان پستان در این ولایت به ثبت رسیده است.

معاینه ماهانه پستان توسط خود فرد که “خودآزمایی” نامیده می شود یکی از راههای تشخیص زودرس بیماری است که می تواند از عوارض روحی- روانی، خانوادگی و اجتماعی آن نیز جلوگیری کند.

به تازگی عادله کبیری، محقق و استاد دانشگاه در این باره تحقیقی را با اشتراک ۷۵۴ زن انجام داده که هدف آن تشخیص زودهنگام بیماری و جلوگیری از مرگ و میر خانم هاست.

نتایج این تحقیق نشان داده که تنها چیزی بیش از ۳ درصد اشتراک کنندگان در مورد این بیماری آگاهی دارند و روش “خودآزمایی” را انجام داده اند.

خانم کبیری می گوید که آگاهی پایین زنان، تداوی این بیماری را سخت می کند؛ این پژوهش برای رشد ارتباطات صحت کمک می کند که مسوولان در این بخش توجه بیشتر داشته باشند.

در هرات کمتر در مورد مسائل این چنینی صحبت شده و این امر سبب شده تا خانم ها کمتر از موجودیت بیماری و راههای تشخیص به موقع سرطان پستان آگاهی داشته باشند.

بیشتر مبتلایان به سرطان پستان بین سنین ۴۰ الی ۴۵ قرار دارند ولی تعداد اندکی بین سن ۱۸ تا ۳۲ سال نیز ثبت شده است. معاینه ماهانه پستان توسط خود فرد میتواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

با این حال هنوز شمار زیادی از زنان از بیماری سرطان پستان و علائم آن آگاهی ندارند و نیاز است تا بیشتر پیرامون این بیماری آگاهی دهی صورت گیرد.

گزارشگر: فایزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد