کارمندان گمرک هرات از سه روز به این طرف، در اعتراض به ناامنی ها در شاهراه هرات – اسلام قلعه دست از فعالیت کشیده و اعتصاب کردند. چند روز قبل، افراد مسلح ناشناس یک کارمند گمرک را ربودند و فرد همراه وی را نیز زخمی کردند که در شفاخانه جان باخت. کارمندان گمرک می گویند […]

کارمندان گمرک هرات از سه روز به این طرف، در اعتراض به ناامنی ها در شاهراه هرات – اسلام قلعه دست از فعالیت کشیده و اعتصاب کردند.

چند روز قبل، افراد مسلح ناشناس یک کارمند گمرک را ربودند و فرد همراه وی را نیز زخمی کردند که در شفاخانه جان باخت.

کارمندان گمرک می گویند تا زمانیکه به خواست های شان رسیدگی نشود به وظایف شان بر نخواهند گشت.

همزمان جاوید صمیم، معاون گمرک هرات می گوید که طی سال مالی ۹۸ ، به دلیل دخالت زورمندان و تهدیدات امنیتی در مسیر، این اداره ۱۴ میلیون افغانی کسر عواید داشته است.

او گفت:” گمرک هرات در سال مالی ۱۳۹۸ تار کیت تعین شده ۳۲ میلیارد افغانی بود که متأسفانه حدود ۱۸ میلیارد افغانی ما توانستیم که بدست بیاوریم، یعنی ۱۴ میلیارد افغانی کسر عواید داشتیم و در سال مالی ۹۷ ما ۲۲ میلیارد تار کیت داشتیم و حدود ۲۱ میلیارد عواید جمع آوری شد”.

بر اساس اظهارات مسئولان گمرک، اعتصاب کارمندان این اداره، روزانه ۵۰ میلیون افغانی به درآمد دولت ضرر میزند.

همزمان امروز نمایندگان شورای ولایتی نیز با کارمندان گمرک همنوا شدند.

کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات میگوید ناامنی ها در مسیر هرات اسلام قلعه، ریشه در موجودیت مافیا و عدم توانایی دولت در تامین امنیت این مسیر دارد.

او گفت:” کسانی هستند که در گمرک کار میکنند و با بعضی از مامورین زد و بند هایی دارند و این زد و بند ها نه تنها در هرات است بلکه با مرز اینها دست به دست هستند و اگر نباشد چرا از عواید گمرک وزیر مالیه خبر ندارد که در یک سال ۱۵ میلیارد افغانی کم آورده؟ در یک روز عواید از ۱۲۰ میلیون افغانی به ۵۰ و کمتر می رسد و چیزی واضح است که آنها چشم پوشی میکنند”. 

کسر عواید گمرک هرات و اعتصاب کارمندان این اداره، امروز پای نمایندگان پارلمان را هم به ماجرا کشید.

نمایندگان هرات در پارلمان، ادعا میکنند که با رفتن گمرک به بندر اسلام قلعه دست مافیا باز تر شده است.

حبیب الرحمن پدرام، هرچند از افراد دخیل در فرار عواید و باج گیری ها در گمرک نام نمی برد اما می گوید که طرح انتقال گمرک به اسلام قلعه فقط به منظور انجام دزدی های کلان عملی شده است.

او گفت:” انتقال گمرک به اسلام قلعه فقط برای دزدی های کلان تر بوده و درآمد گمرک هرات تقریبآ ۴۵ درصد بعد از انتقال به اسلام قلعه کاهش داشته و هیچ نوع نظارت بر گمرک هرات در اسلام قلعه وجود ندارد؛ کارمندان گمرک به دشت تحت فشار امنیتی قرار دارند”.

بر اساس معلومات اداره گمرک هرات، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ مورد سو قصد از ۶ جمله قتل، چندین مورد آدم ربایی و لت و کوب در این مسیر به ثبت رسیده است.

غلام داود هاشمی، سرپرست مقام ولایت هرات می گوید که در مواردی کارمندان گمرک بدون هماهنگی نیروهای امنیتی در مسیر شاهراه حرکت میکنند.

او گفت:” بخاطر اینکه بعضی از افراد میخواهند در مسیر راه از کارمندان اخاذی کنند هماهنگی شده بود تا کارمندان به طرف شهر هرات حرکت میکند به نیروهای امنیتی و پلیس شاهراه را به جریان قرار دهند ولی متأسفانه اینها بدون هماهنگی حرکت کرده بودند”.

با این حال، نمایندگان پارلمان میگویند که بزودی این مسئله را در مجلس مطرح خواهند.

سید عظیم کبرزانی میگوید که از حکومت میخواهند تا دوباره گمرک را به شهر هرات انتقال دهد.

او گفت:” ما یک لیست به وزارت مالیه تقدیم کردیم و آنها عدم قوت لازم را برای مبارزه با کسانیکه مافیا هستند مطرح میکنند و بحث دیگر هم فرمان رئیس جمهور است که این هم  مشکل دارد؛ فرمان رئیس جمهور مبنی بر عدم مداخله ارگان های امنیتی یک چالش است نه سارنوالی مداخله میکند و نه امنیت ملی مداخله میکند و نیاز به کار دارد و من امیدوار هستم که حکومت به این مسئله توجه کند و در تامین امنیت کارمندان گمرک و انتقال دوباره آن به شهر هرات اقدام کند”.

طی سال جاری صد ها تن از کارگران گمرک هرات به دنبال انتقال گمرک این ولایت به منطقه اسلام قلعه دست به اعتراض زدند اما این اعتراضات تاثیری نداشت.

دولت ادعا کرد که این اقدام جهت ایجاد سهولت برای تاجران و جلوگیری از ورود موترهای باربری به داخل شهر است اما حالا گویا این طرح با شکست روبرو شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد