پس از نشر صحبت های فهیم هاشمی، سرپرست وزارت مخابرات در مورد قیمت اینترنت، شرکت های مخابراتی، وزارت مخابرات و دولت افغانستان با انتقاد شدید مردم مواجه شده اند. آقای هاشمی چند روز قبل در صحبت با تلویزیون طلوع گفته بود که وزارت مخابرات، هر جی بی اینترنت را به قیمت ۹ افغانی به شرکت […]

پس از نشر صحبت های فهیم هاشمی، سرپرست وزارت مخابرات در مورد قیمت اینترنت، شرکت های مخابراتی، وزارت مخابرات و دولت افغانستان با انتقاد شدید مردم مواجه شده اند.

آقای هاشمی چند روز قبل در صحبت با تلویزیون طلوع گفته بود که وزارت مخابرات، هر جی بی اینترنت را به قیمت ۹ افغانی به شرکت های مخابراتی به فروش می رساند اما این شرکتها آنرا به ۲۰ برابر قیمت به مردم عرضه میکنند.

آقای هاشمی در یک برنامه ی تلویزیونی، اشاره کرده با وجودی که قیمت اینترنت عمده، از سوی دولت برای شرکت های مخابراتی کاهش یافته اما این شرکت ها هنوز قیمت آن را برای شهروندان کاهش نداده اند.

این صحبت های سرپرست وزارت مخابرات، واکنش کاربران شبکه های اجتماعی و شهروندان هرات را در پی داشته است.

شهروندان با انتقاد از حکومت می گویند که تاکنون نسبت به آنان جفا صورت گرفته و دولت هم بی توجه است.

حدود ده میلیون نفر در افغانستان از اینترنت استفاده میکنند که این به معنای سودی کلان برای شرکت های مخابراتی است.

هر چند آقای هاشمی از برگزاری نشست ها و گذاشتن شرط و شروطی برای شرکت های مخابراتی صحبت میکند اما حقوق دانان میگویند این روند خلاف قانون اساسی است.

احمد رفیع نادری، حقوق دان می گوید که بر اساس ماده ۱۰ و ۱۱ قانون اساسی، دولت مکلف است تا از تطبیق قانون نظارت و امور مربوط به تجارت “داخلی و خارجی” را مطابق به ایجاب اقتصادی کشور و مصالح مردم تنظیم کند.

او گفت:” این مسئله با قانون اساسی و قانون فقهی مخالف است و دولت مکلف است که اعلامیه پخش نکند و فعالیت های شرکت ها را متوقف کند و باید مطابق به قانون به نهادهای عدلی و قضایی بسپارد نه تنها وعده دهد که در یک هفته مشکل حل می شود بلکه آن مبلغی که این همه وقت از نزد مردم دریافت کرده اند باید پیگیری شود و تحت تعقیب عدلی قرار گیرند”.

همزمان با این، قانون گذاران میگویند که شکایت ها و انتقادهایی زیادی به دست آنان رسیده و بزودی پیرامون این مسئله خواهان وضاحت خواهند شد.

سید عظیم کبرزانی، نماینده مردم هرات در پارلمان می گوید که در قسمت کاهش هزینه های اینترنتی، کم کاری های صورت گرفته و آنان در جلسات پارلمان صدای خود را بلند خواهند کرد.

او گفت:” پارلمان فعلا رخصت است و ۱۵ حوت که دوره دوم آن آغاز شود یکی از آجنده ها خواهد بود و ما صدای خود را بالا میکنیم و کمیسیون مربوطه باید که این مسئله را به صورت همه جانبه بررسی کند و ببیند که تخطی شده و یا نه و مشکل به کجا است و راه حل اساسی و بنیادی در این مشکل پیدا شود و ما شاهد پایین آمدن نرخ اینترنت باشیم”.

افغانستان از کشورهای همسایۀ خود از طریق شبکۀ فایبر نوری اینترنت وارد میکند؛ اما هزینه اینترنت در افغانستان در مقایسه با کشورهای همسایه‌اش چندین برابر است.

علاوه بر این اینترنت وارداتی افغانستان نسبت به سایر کشورها از کیفیت و سرعت لازم برخوردار نیست و این مسئله نیز بارها شکایت شهروندان را در پی داشته است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد