بیست دو سال از خاموشی شمع زندگی استاد محمد سعید مشعل، شاعر، مینیاتوریست و نقاش مشهور افغانستان می گذرد. امروز همزمان با رونمایی از اثری بنام “مشعل و امیر” ، از بیست و دومین سالگرد درگذشت استاد مشعل در هرات بزرگداشت به عمل آمد. نام استاد محمد سعید مشعل غوری هروی، میناتوریست، نقاش و شاعر […]

بیست دو سال از خاموشی شمع زندگی استاد محمد سعید مشعل، شاعر، مینیاتوریست و نقاش مشهور افغانستان می گذرد.

امروز همزمان با رونمایی از اثری بنام “مشعل و امیر” ، از بیست و دومین سالگرد درگذشت استاد مشعل در هرات بزرگداشت به عمل آمد.

نام استاد محمد سعید مشعل غوری هروی، میناتوریست، نقاش و شاعر مشهور کشور و البته رشد دهنده مکتب هنری هرات، درست در جایی یاد می شود که روزی، خود آنرا به یاد استادش کماالدین بهزاد، نقش نگاری کرده است.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات؛ هرات را شهر مهم فرهنگی و بزرگ در دوران تیموریان توصیف کرد و افزود که تصویر هرات دیروز و امروز متفاوت است.

آقای رحیمی هرات دیروز را مترقی‌تر از امروز خواند و افزود که باید نسل آینده با تمام هنر و فرهنگ این ولایت آشنایی پیدا کند.

او وعده چاپ و نشر بعضی از اشعار استاد محمد سعید مشعل را داد و گفت که فرهنگ و هنر مینیاتوری که زادگاهش هرات بوده، نباید از بین برود.

مکتب هنری هرات که در آن هنر شعر، نقاشی و معماری نوین رشد کرده حاصل تلاش امیر علی شیر نوایی، سلطان حسین بایقرا و کماالدین بهزاد است که محمد سعید مشعل نیز در همین مکتب آثار زیادی را خلق کرده است.

در این برنامه شمار زیادی از فرهنگیان بر زنده نگهداشتن مکتب هنری هرات تاکید کردند.

ولی شاه بهره، آگاه فرهنگی می گوید که هرچند برای شناساندن مکتب هنری هرات، این برنامه بسنده و کافی نیست اما آن را میتوان اقدام نیک شمرد.

این خواسته ی فرهنگیان هرات، با توجه به عدم تخصیص بودجه برای برگزاری برنامه ها و همایش های فرهنگی، گویا کشیدن نقشی بر آب است.

جاوید ضرغام، آمر فرهنگی اطلاعات فرهنگ هرات می گوید که در بخش فرهنگی و برگزاری همایش ها و چاپ کتاب بودجه ای در اختیار آنان قرار نمی گیرد.

در همین حال نمایندگان هرات در پارلمان، اداره محلی را به ضعف مدیریت متهم می کنند و می گویند که با چندین بار تماس برای دریافت درخواست های شامل ساختن به بودجه ملی سال آینده سهل انگاری کرده اند.

سید عظیم کبرزانی، نماینده هرات در مجلس می گوید: “هرات با فرهنگ و هنر و تاریخی که دارد؛ باید ثبت یونسکو می شد اما به دلیل ضعف و سهل انگاری اداره این فرصت را از دست دادیم”.

محمد سعید مشعل غوری هروی شاعر و میناتوریست چیره دست افغانستان در دهه هفتاد بود.

از او اشعار و کارهای زیادی در بخش میناتوری، در سبک کماالدین بهزاد به جا مانده است.

از کارهای به یاد ماندنی استاد مشعل، در رشته گچ‌بری، طراحی محراب شبستان مسجد جامع هرات است که با مهارت بی نظیری توسط شاگردان خود آن را گچبری کرد و این اثر تاکنون برجاست.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد