شفاخانه حوزوی هرات از مراکز درمانی بزرگ در حوزه غرب کشور است. اما این مرکز درمانی با چالش ها و کمبودی های زیادی روبرو است. مراجعین شفاخانه حوزوی می گویند با آنکه برای خدمات درمانی خود مبلغی را به عنوان فیس پرداخت میکنند اما در بدل آن، خدمات کافی برای شان ارایه نمی شود. ستار […]

شفاخانه حوزوی هرات از مراکز درمانی بزرگ در حوزه غرب کشور است.

اما این مرکز درمانی با چالش ها و کمبودی های زیادی روبرو است.

مراجعین شفاخانه حوزوی می گویند با آنکه برای خدمات درمانی خود مبلغی را به عنوان فیس پرداخت میکنند اما در بدل آن، خدمات کافی برای شان ارایه نمی شود.

ستار یکی از شهروندان می گوید:“از مشکلات اگر بگویم که در بخش بستر، دستگاه ها، تجهیزات و بخش های مخصوصی هنوز در شفاخانه وجود ندارد و از دولت خواهشمند هستیم که این مشکلات را بر طرف کند.

همزمان داکتر محمد ناصر حبیب، رئیس شفاخانه حوزوی هرات می گوید که این مرکز ظرفیت ۶۵۰ بستر دارد اما روزانه دست کم یک هزار تن برای درمان مراجعه میکنند.

او میگوید با توجه به سقف مراجعه کنندگان، کمبود کارمند و امکانات درمانی در این مرکز، مشکلی چالش برانگیز شده است.

سال قبل و بر اساس تصمیم شورای طبی افغانستان، برخی خدمات درمانی در شفاخانه های دولتی پولی شد.

قرار بود درآمد حاصل از این راه، دوباره برای خرید تجهیزات به مصرف برسد.

عبدالحکیم تمنا، رئیس اداره صحت عامه هرات می گوید که امسال، شفاخانه حوزوی بیش از ۴۰ میلیون افغانی از بابت اخذ فیس درآمد داشته و قرار است در سال مالی ۹۹ ، دوباره به حساب این مرکز درمانی منتقل شود.

او گفت:” در قسمت عواید شفاخانه حوزوی هرات، ۵۰ میلیون افغانی عواید داشتیم و توقع داریم که این پول امسال به بودجه شفاخانه علاوه شود و این پول به اساس پلان تدارکاتی ساخته شده برای خریداری تجهیزات و لوازم شفاخانه حوزوی هرات مصرف شود.

مشکل کمبود تجهیزات و امکانات درمانی در شفاخانه حوزوی هرات، حرف تازه ای نیست اما رشد جمعیت در هرات و سایر ولایت ها سبب شده تا مردم دسترسی مردم به امکانات درمانی محدودتر از قبل شود.

با این حال جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که برای رفع مشکل تاکنون چندین مکتوب را به مرکز کشور فرستاده اند.

او گفت:” انعکاس مشکلات در صلاحیت ما است و تصمیم را وزارت صحت عامه می گیرد که کدام پروژه شامل پلان بسازد و تا حال چندین بار مکاتبه صورت گرفته به مرکز برای حل مشکلات صحت و پیگیری های لازم هم انجام شده است”.

شفاخانه حوزوی هرات، تنها مختص و ویژه این ولایت نیست؛ مسئله ای که سبب شد بارها نمایندگان هرات در پارلمان، خواهان ایجاد یک شفاخانه بزرگتر و با امکانات بیشتر در این ولایت شوند.

با این حال حمیدالله حنیف، نماینده مردم هرات در پارلمان می گوید که ادارات دولتی در این ولایت هماهنگی لازم را ندارند و کمتر مشکلات خود را با آنان شریک میکنند.

او گفت:” ما در رخصتی های وسط سال که بود با اکثریت مسئولین ادارات دولتی نشستیم و به آنها گفتیم که هر مشکلی که شما دارید مطرح کنید و برای ما بدهید. ۱۷ نماینده (ما) در بودجه سال ۹۹ مشکلات را اولویت بندی کنند، حالا هم اولویت های که ادارات داشته باشند با ما شریک کنند و هنوز بودجه به کمیسیون ها نیامده تنها به کمیسیون بودجه و مالی است”.

بودجه شفاخانه حوزوی هرات در سال مالی ۹۸ دستکم ۲۳۷ میلیون افغانی بود که تمام آن به مصرف رسیده است.

اما کمبود امکانات دارویی و نیروی انسانی در کنار شمار زیاد مراجعین، سبب شده تا خدمات صحی رایگان در افغانستان با مشکلاتی مواجه باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد