زنان، پیشگامان صلح؛ موضوع برنامه ای است که امروز زنان حوزه غرب را زیر یک سقف گردهم آورد تا با صدور قطعنامه ای خواسته های شان در گفتگوهای صلح را مطرح کنند. درنظر گرفته شدن حقوق اساسی شهروندان به ویژه زنان؛ اشتراک زنان در گفتگو های صلح، حفظ دستاورد های هژده ساله زنان افغان، پرداخت […]

زنان، پیشگامان صلح؛ موضوع برنامه ای است که امروز زنان حوزه غرب را زیر یک سقف گردهم آورد تا

با صدور قطعنامه ای خواسته های شان در گفتگوهای صلح را مطرح کنند.

درنظر گرفته شدن حقوق اساسی شهروندان به ویژه زنان؛ اشتراک زنان در گفتگو های صلح، حفظ دستاورد های هژده ساله زنان افغان، پرداخت غرامت جنگی برای افراد آسیب دیده جنگ؛ شفافیت روند صلح و ایجاد کمیته مشترک از نهاد های مختلف برای انسجام زنان در روند از مهمترین نکات موجود در این قطعنامه است.

سکینه حسینی، وکیل شورای ولایتی و یکی از اشتراک کنندگان در این برنامه درباره زنان به عنوان پیشگامان صلح چنین می گوید

او می افزاید: ” زنان هستند که میتوانند صلح را ترویج کنند؛ زنان اولین آسیب را در جنگ متحمل می شوند و آنان اولین  کسانی اند که میتوانند در صلح نقش داشته باشند”.

حضور زنان در گفتگو های بزرگ ملی همواره کمرنگ بوده است، اما زنان همواره از نمادین بودن حضور شان و نقش نداشتن در تصمیمات بزرگ شاکی اند.

اشتراک کنندگان که از ولایت های مختلف برای شریک ساختن نظریات شان در این برنامه آمده اند، می گویند که دیگر اجازه نخواهند داد تا نظام مردسالار دستاورد های زنان را در میز مذاکرات صلح قربانی کند.

الهه محمدی، که از ولسوالی رباط سنگی در این برنامه اشتراک کرده می گوید که دولمتردان همواره صدای زنان را شنیدند اما در عمل هیچ گاه آنان را درنظر نگرفته اند.

گفتگو های صلح و حضور کمرنگ زنان همواره موضوع جنجال برانگیز بوده است؛ زنان نگران از دست دادن دستاورد های شان هستند.

سید اشرف سادات، فعال مدنی عدم انسجام بین زنان را یک مانع بزرگ برای جایگاه قوی حضور زنان در گفتگو های صلح می داند.

آقای سادات می افزاید:” زنان در افغانستان جریان واحد نداشته اند؛ با توجه به نظام مردسالار که هیچ گاه به فایده ی زنان کار نکرده است. اگر زنان جریان واحد و نظر واحد داشته باشد و این جریان را رشد بدهند؛ میتوانند نقش پررنگ را در تمام بخش ها حکومت داشته باشند”.

اما برگزاری برنامه های دادخواهی و جمع آوری نظریات زنان؛ همواره از سوی برخی اشتراک کنندکان نمادین خوانده شده است. آنان همیشه یاد آور شده اند که زنان حتا در قالب حکومت کاری نکرده اند.

مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی ولایت هرات می گوید که این برنامه که زنان حوزه غرب در آن حضور دارند نقطه آغاز دادخواهی است.

در همین حال نمایندگان حوزه غرب در مجلس می گویند که مردان همواره در تلاش دور کردن زنان از روند صلح بوده اند اما باید خود زنان حق شان را بگیرند و صدای شان را برای صلح بلند کنند.

مسعوده کرخی، نماینده هرات در مجلس به این باور است که زنان نباید انتظار داشته باشند که در گفتگو ها برایشان نقش بدهند. او می افزاید که ” این مسولیت ماست و ما خودمان باید اقدام کنیم.”

این نخستین گردهمایی زنان حوزه غرب است که به گونه ی جدی و با صدور قطعنامه، خواهان در نظر گرفته شدن حقوق‌شان در گفتگوهای صلح شده اند.

با این حال هنوز نتیجه ی گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان مشخص نیست و این گروه هنوز حاضر به گفتگوی رودررو با مقام های افغان نشده اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد