بعد از ظهر دیروز بارش باران وجاری شدن سیل در هرات،  میلیون‎ها افغانی خسارت، برای مردم هرات به ارمغان آورده است. با تخریب جوی‌نو و جاری شدن آن در سرک‌ها، خانه‌های مسکونی، تجاری، مکاتب و ادارات خسارات زیادی متحمل شدند. خیابان‌ها پُر از گِل شدند و حتی موترها را آب برد. نه تنها شهر […]

 

بعد از ظهر دیروز بارش باران وجاری شدن سیل در هرات،  میلیون‎ها افغانی خسارت، برای مردم هرات به ارمغان آورده است.

با تخریب جوی‌نو و جاری شدن آن در سرک‌ها، خانه‌های مسکونی، تجاری، مکاتب و ادارات خسارات زیادی متحمل شدند.

خیابان‌ها پُر از گِل شدند و حتی موترها را آب برد.

نه تنها شهر که دست‌کم ده ولسوالی هرات هم از حوادث اخیر سخت متاثر شدند، گازرگاه هرات یکی از مناطقی‌است که در آن ۱۲ خانه ویران شده است.

عاطفه علی‌زاده گزارشگر رادیو معراج سری زده است به مناطق آسیب دیدۀ سیلاب‎، چشم دید خویش را این‌گونه روایت می‌کند.

خانه‌هایی که تا ۲۴ ساعت پیش شاهد صحبت صمیمی خانواده‌ها  و خنده‌های کودکان بود، حالا از آن ویرانه‌ای بیش نمانده است.

مخروبه‌هایی که به هرچیزی دیگر می‌ماند، بحز خانه. برای تکمیل کردن این گزارش دشوار نبود پیدا کردن خانه‌هایی که آسیب دیده اند.

در اولین تلاش مخروبه‌های بجا مانده از سیلاب شام گذشته، در منطقه‌ی گازرگاه، نگاه مرا به خود جلب کرد.

خانه‌هایی که از فرش و قالینِ اتاق‎های‌شان اثری باقی نمانده، اما از کُمُدهای شکسته و پرده‌های نیمه مانده‌ی روی دیوار می‌شود فهمید که  قبل از طوفان برای صاحبان این خانه سرپناهی بوده است.

مناطق شمالی و جنوبی گازرگاه آسیب دیده‌ترین بخش شهر هرات به‌شمار می‌روند، باشندگان این منطقه از دردهای شان چنین می‌گویند ” تمام دارایی و مال ومنال ما از بین رفت، دیگر هیچ چیز، حتی برای نشانی هم از خانۀ ما باقی نمانده است، یک طفل کوچک در داخل خانه بود وقتی آب هجوم آورد، همگی تلاش کردند که او را نجات بدهد که به امید خدا نجات داده و همه اموال دیگر از بین رفت”.

به‌نظر می‌رسد سیل چنان داشته‌های صاحبان این خانه‌ها را از بین برده که دیگر حتی غذایی برای خوردن و سرپناهی برای نشستن ندارند.

خواستم از کنار خانه‎ای ویران شده‌ای بگذرم که  صدای گریه‎های مادری توجه‌ام را جلب کرد. او در حالی‌که گریه می‌کرد، از دارایی‌اش حالا دیگر سخن در میان نیست و گریه‎کنان چنین گفت ” همه اموالم؛ برنج، روغن، طلا، پوشاک و خوراک و همه اجناس خانه‌ام را آب برد و هیچ چیز برای خوردن و پوشیدن ندارم، از دولت می‌خواهم که من و تمام عیالم را تأمین نماید تا دوباره به پای خود ایستاد شویم”.

در کنار این مادر دو بانوی دیگر در حالی نشسته بودند که با پشت دست‌های چروک خورده‎ی خود سعی می­کردند مانع سرازیر شدن اشک‌های شان شوند.

برایم از ویرانی خانه‌های شان که سیلاب چه‌گونه دار و ندار شان را از آن‌ها گرفته و بی‌پناه ساخته اند ” به خانه نشیته بودم، مادرم صدا زد؛ بیا بیرون که ژاله میبارد، وقتی رفتم به بیرون نرسیده بودم که سیلاب دروازۀ خانه و تمام اموال درون خانه‎ام را بٌرد و همین فرش باقی‌مانده لباس‎های که به تن داریم از همسایۀ ماست و از ما هیچ چیز باقی نمانده است”.

این نخستین بار نیست که باشنده‌گان شهر هرات از حوادث طبیعی متضرر می‌شوند.

در همین گازرگاه دست‌کم ۲۰۰۰ خانه وجود دارد که حدود ۲۰۰ خانه‌ی آن در قسمت شمالی زندگی می‌کند.

آن‎گونه که خواجه عبدالخالق انصاری مسوول شورای این منطقه می‌گوید؛ در باران‌های هفته‌ی گذشته علاوه بر خسارت چند خانه، دست‌کم ۲۵ گوسفند هم تلف شده‌اند.

او می‌گوید  در حال حاضر پروژه‌ی آب این منطقه در اثر سیلاب‌ها تخریب شده و آن‌ها مشکل آب آشامیدنی دارند “ما در گازگاه مشکل آب داریم و پروژه‎های آب‌رسانی به صورت کلی از بین رفته و چاه‌ها را سیلاب پٌر کرده و اگر به صورت جدی به این مشکل نرسیده نشود، عواقب ناگواری در پی خواهد داشت”.

آقای انصاری می‎گوید اگر این روند ادامه پیدا کند، سیلاب و بارش‎های بعدی  ۲۰۰ خانواده‌‎ی این منطقه را متضرر خواهد ساخت “اگر بارش باران ادامه بیابد و دولت و ارگان‎های ذی‌ربط کم‎توجهی نماید، حالا که دوازه خانه از بین رفته، او زمان ۲۰۰ خانۀ که در مسیر سیل قرار دارد، از بین خواهد رفت”.

پهنای سیلاب‌های دیروز به تخریب خانه‌های اهالی گاذرگاه بسنده نکرده و آن‌گونه که مقام‌های محلی می‌گویند؛ دست‌کم  در ده ولسوالی هرات خانه‌هایی در پی این سیلاب‌ها تخریب شده اند.

پشتون زرغون، انجیل،  گذره،  کرخ،  زنده‎جان و غوریان از ولسوالی‌هایی هستند که خسارات زیادی دیده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‎گوید تیم‎های اضطراری‌ای تشکیل شده تا علاوه بر کمک به نیازمندان، میزان خسارات را نیز بررسی کنند.

از شروع هفتۀ روان تاکنون، در اثر سیلاب‌ها دست‌کم ۶ تن جان شان را از دست داده‎اند و حدود ۴ تن دیگر مصدوم شده‌اند.

بنابر آمارهای مقام ولایت، سیلاب‌های اخیر تلفات جانی نداشته، اما میلیون‎ها افغانی خساراتی مالی برجای گذاشته است.

 

دسته بندی: اجتماعی, فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد