از یک هفته به اینسو باران‌های شدید در هرات، آرامش نسبی مردم را گرفته است تا جایی‌که خساراتی به مردم وارد کرده است، اما از لحاظ زراعتی، بر کشت‎ زمین‎های للمی و پُر ساختن سد آبی سلما کمک زیادی کرده است. میزان بارندگی ها در هرات، امسال بی سابقه بوده است تا جایی‎که مسؤلان اداره […]

از یک هفته به اینسو باران‌های شدید در هرات، آرامش نسبی مردم را گرفته است تا جایی‌که خساراتی به مردم وارد کرده است، اما از لحاظ زراعتی، بر کشت‎ زمین‎های للمی و پُر ساختن سد آبی سلما کمک زیادی کرده است.

میزان بارندگی ها در هرات، امسال بی سابقه بوده است تا جایی‎که مسؤلان اداره زراعت، میزان باران‌های بهاری را ۲۳۰ میلی‌متر بیان کرده اند.

با این حال به گفته مسئولان اداره زراعت، این باران ها اثرات مثبت و منفی زراعتی را در پی دارد.

عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره‌ی زراعت هرات می‌گوید، بارش بدون وقفه‌ی باران، روی کاشت للمی مفید است اما از طرف دیگر سبب فرسایش خاک و هدر رفتن آب‌های روان می‌شود.

او می‌گوید، میزان باران‌ها بالای  ۲۰۰ و ۲۵۰ ملی‌متر رفع خطر خشک سالی است که اکنون میزان بارندگی در هرات به ۲۳۰ میلی‌متر رسیده است.

اما باران‌های اخیر این امیدواری را به وجود آورده است تا ظرفیت آبی بند سلما تکمیل شود.

پیش از این مسئولان عمومی حوزه دریای هریرود- مرغاب گفته بودند که ظرفیت آبی بند سلما تکمیل نشده است.

بند سلما ظرفیت ذخیره سازی ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را دارد.

با این حال نور احمد بارز، رئیس عمومی حوزه‌ی دریایی هریرود مرغاب می‌گوید، اکنون بند سلما ۲۳۲ میلیون متر مکعب  آب ذخیره کرده است.

وی می‎گوید “ما امیدواریم که تا به یک ماه دیگر که همین قسم بارانی باشد ظرفیت آبی سلما تکمیل شود و اگر تکمیل شد، ما دریچه‎های داریم که آن‎ها را باز می‌کنیم و از این طریق آب وارد هریرود می‌شود تا کنون آب ذخیره شده در سلما کافی نمی‌باشد”.

سیلاب‌ها علاوه از  تخریب خانه‌های مسکونی تأثیرات ناگواری را بر مزارع زراعتی، نباتات و درختان میوه نیز دارد.

وحید احمد محمدی، استاد بخش آب‎یاری دانشکده زراعت می‌گوید که، سیلاب‌ها اثرات ناگواری مانند، خفگی ریشه نبات، پژمردگی، ریختن شکوفه‌ها و فرسایش خاک را در پی دارد.

آقای محمدی می‌گوید، آب‌یاری بیش از حد سبب برهم خوردن تعادل رشد رویشی و زایشی نبات می‌شود.

وی می‌گوید که سیلاب‎ها سبب انتقال مواد جامد می‎شود که برای نباتات از لحاظ کیفی ضرر دارد

به گفته آقای محمدی، نفس سیلاب به ضرر نبات و مزارع است چون این سیلاب‌ها خصوصیات کیفی کیمیاوی و فیزیکی را دارا نیست.

او می‎گوید، در هر زمان آب بیش از حد، نبات و مزارع را متاثر می‌سازد.

وی می‌گوید که برای مهار کردن سیلاب‎ها از دیوارهای استنادی، بندهای آب‎گردان و کانال‎های که ظرفیت انتقال زیاد آب را داشته باشند، برای مهار کردن سیلاب‌ها را مهار کرد و برای تولید برق استفاده کرد.

با این حال باران‌های اخیر در هرات، سبب جاری شدن سیلاب‌های شدید شده و در بسیاری از ولسوالی‌ها زمین‌های کشاورزی را ویران ساخته است. هم‎چنان به باور آگاهان، فرسایش خاک به دلیل جاری شدن سیلاب‌ها نیز کاهش حاصلات و تولیدات زراعتی را در پی خواهد داشت.

دسته بندی: اجتماعی, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد