جنگ و خشکسالی صد ها تن از باشندگان ولایت های مختلف بخصوص فراه، غور، فاریاب و بادغیس را وادار به مهاجرت به هرات کرده است. تنها در سال ۹۷  بیش از ۳۰ هزار فامیل به این ولایت آمده اند. همزمان با اوج گرفتن فصل سرما، حالا نگرانی ها نسبت به وضعیت بیجاشدگان در هرات افزایش […]

جنگ و خشکسالی صد ها تن از باشندگان ولایت های مختلف بخصوص فراه، غور، فاریاب و بادغیس را وادار به مهاجرت به هرات کرده است.

تنها در سال ۹۷  بیش از ۳۰ هزار فامیل به این ولایت آمده اند.

همزمان با اوج گرفتن فصل سرما، حالا نگرانی ها نسبت به وضعیت بیجاشدگان در هرات افزایش یافته است.

بیجاشدگان نگران ماه های سرد پیش رو هستند و خواستار توجه به وضعیت کودکان و زنان.

با این حال اعضای شورای ولایتی هرات هم نسبت به وضعیت بیجاشدگان در ماه های پیش رو نگران اند و از اداره محلی و موسسات کمک کننده می خواهند که هر چه زودتر اقدام کنند.

نجیب الله محبی، عضو شورای ولایتی هرات از نبود برنامه اساسی و پیشگیری از چنین وضعیتی انتقاد میکند.

او گفت:” متأسفانه هیچ وقت طرح پیشگیری برای مسایل و بخصوص فصل سیلاب ها و سرما نداریم تا زمانیکه یک اتفاق بد و یا بحرانی به وجود بیاید بعد همه دست به دست هم میخواهند بدهند که این بحران را حل کنند آن زمان دیگر موثریت خاصی ندارد”.

مسئولان اداره مهاجرین هرات می گویند که اکثر بیجاشدگانی که در جریان سال گذشته به این ولایت مهاجرت کرده اند از اثر جنگ ها و خشکسالی ها بوده است.

جاوید نادم، رئیس اداره مهاجرین هرات می گوید که تنها طی ۱۰ ماه گذشته دستکم ۹ هزار فامیل از ولایت های مختلف به این ولایت آمده اند.

او گفت:” طی سال جاری توانستیم نزدیک به ۳ هزار و ۶۴ فامیل را عودت مجدد بدهیم به مناطق شان، که پروسه عودت ۲۶۷۷ فامیل تمام شده و اکنون هم در حال انتقال ۲۶۴ فامیل به مناطق شان هستند”.

بیجاشدگانی که هم اکنون در شهر اسکان گزیده اند تنها از ولایات نیستند بلکه از ولسوالی های هرات هم هستند.

رئیس اداره مهاجرین هرات می گوید که قرار است دست کم ۲۶۴ فامیل را به مناطق شان در ولسوالی ها عودت دهند.

از سوی هم عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می گوید که با کاهش روند کمک رسانی از سوی موسسات اما در تلاش جلب کمک های بیشتر به بیجاشدگان هستند.

او گفت:” مردمی که اینجا هستند نیازمند به کمک هستند و یک تعداد موسسات هم کمک میکنند، البته کمک ها کاهش یافته و ما کوشش میکنیم که این فامیل ها را به ولایات شان انتقال بدهیم”.

مسئولان اداره مهاجرین هرات می گویند که طی ۱۰ ماه گذشته برای دست کم ۵ هزار فامیل کمک رسانی شده است.

این در حالیست که سال گذشته شماری از بیجا شدگان در هرات به دلیل سرما و نداشتن سرپناه مناسب جان خود را از دست دادند.

قرار است برنامه خط اندازی شهرک استاد کماالدین بهزاد برای اسکان بیجاشدگان آغاز شود که ظرفیت اسکان دست کم ۱۰ هزار فامیل در آن وجود دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد