پنجمین جشنواره ملی “گل زعفران” امروز در هرات برگزار شد. در این جشنواره، زعفران کاران محصولات شان  را در ۴۰ غرفه برای جلب سرمایه گذاران به نمایش گذاشتند. بشیر احمد رشیدی، رئیس اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان میگوید که امسال ۲۰ تن زعفران از کشتزار های هرات برداشت خواهد شد که سال قبل این رقم […]

پنجمین جشنواره ملی “گل زعفران” امروز در هرات برگزار شد.

در این جشنواره، زعفران کاران محصولات شان  را در ۴۰ غرفه برای جلب سرمایه گذاران به نمایش گذاشتند.

بشیر احمد رشیدی، رئیس اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان میگوید که امسال ۲۰ تن زعفران از کشتزار های هرات برداشت خواهد شد که سال قبل این رقم ۱۶ تن بود.

او می گوید که در کنار خوشبینی ها از افزایش تولید زعفران، دولت باید در قسمت بازاریابی و صادرات این محصول به کشور های اروپایی توجه بیشتری داشته باشد.

او گفت:” تقاضا ما هم از وزارت تجارت، زراعت، خارجه و نهاد های بین المللی که در این راستا فعالیت دارند این است که بازار های بهتری برای زعفران افغانستان جستجو کنند که سزاوار صنعت زعفران افغانستان باشد. یعنی ما باید که بازار اروپا، آمریکا، چین و عرب را داشته باشیم”.

در حال حاضر ۷ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران قرار دارد.

اما در کنار این دستاورد، زعفران کاران، هنوز هم درد دل هایی دارند.

زعفران کارانی که محصولات خود را در نمایشگاه ملی گل زعفران به دید عموم گذاشته اند از مسئولان خواستار توجه بیشتر در قسمت صادرات هستند.

از ۱۶ تن زعفران تولید شده در هرات، دستکم ۹۰ درصد آن به کشور های خارجی صادر شده است.

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت در سفر خود به هرات می گوید که تاکنون به استندرد های جهانی، زعفران پروسس نمی شود اما از ۶ ماه به این طرف کار روی نشان منطقه ای جریان دارد.

او گفت:” در سه سال صد در صد بالا بردیم و برای این مارکت است، چین، هند، امارات خریدار است و ترکیه حتی برای من گفت که ما سالانه ۳۰۰ تن ضرورت دارم در حالیکه ما در ۳۰۰ سال هم نمی رسیم به آن حد، مارکت فوق العاده است”.

۸۳ انجمن و شرکت در راستای کشت و پروسس زعفران در کشور فعالیت دارند که زمینه کار را برای دست کم ۱۲ هزار نفر فراهم ساخته است.

زعفران هرات از لحاظ کیفیت، بهترین زعفران دنیا شناخته می شود.

هم اکنون یک کیلو زعفران در بازار ۶۰ هزار افغانی است.

دسته بندی: اجتماعی, خبرها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد