نهمین کنگره جراحان حوزه غرب امروز پنجشنبه(۳۰ عقرب) در هرات برگزار شد. در این کنگره پزشکان در بخش های مختلف پژوهش ها و دستاورد های شان را ارایه کردند. عزیزالرحمن جامی، رییس انجمن جراحان حوزه غرب می گوید که در هرات چندین نوع جراحی طی سالهای اخیر انجام شده است. او می افزاید که جراحی […]

نهمین کنگره جراحان حوزه غرب امروز پنجشنبه(۳۰ عقرب) در هرات برگزار شد.

در این کنگره پزشکان در بخش های مختلف پژوهش ها و دستاورد های شان را ارایه کردند.

عزیزالرحمن جامی، رییس انجمن جراحان حوزه غرب می گوید که در هرات چندین نوع جراحی طی سالهای اخیر انجام شده است.

او می افزاید که جراحی قلب، پیوند کلیه، جراحی مغز و اعصاب، عملیات های چشم و جراحی های در بخش ارتوپیدی؛ از پیشرفت های طبی پزشکان حوزه غرب است.

آقای جامی بیان نمود: ” این جراحی ها پیشرفت های اند که پزشکان از تلاش های فردی شان بدست آورده اند، که به کشور های دیگر فراگرفته اند و به اینجا انجام  می دهند.”

کمبود بودجه و امکانات مالی، چالش های امنیتی برای پزشکان ولایات دور دست و نبود پژوهش های تازه در بخش جراحی از مشکلات انجمن جراحان است.

اکنون در هرات بیشتر جراحی هایی که نیازمند به دستگاه های پیشرفته هستند انجام می شود.

محمد ناصر فوشنجی، مسئوول بهداشت ولایتی وزارت صحت عامه می گوید که کمبود تجهیزات در شفاخانه های دولتی، سبب شده است که بیشتر جراحی ها در داخل کشور به هزینه هنگفت انجام شود.

آقای  فوشنجی می افزاید که بودجه خاص در بخش صحت اندک است و از سوی هم چالش های امنیتی روی آن تاثیرگذار است.

آقای فوشنجی امیدوار است که وزارت صحت عامه کشور بعد از جمع آوری فیس از شفاخانه های دولتی، آن را در بخش تهیه تجهیزات برای این شفاخانه ها به مصرف برسانند.

عدم اعتماد به انجام درست عملیات ها بر اثر نبود کادر مجرب در شفاخانه های دولتی، هزینه های هنگفت عملیات در شفاخانه های خصوصی سبب شده که بیماران  برای درمان، به بیرون از کشور بروند.

داکتر محمد عارف جلالی، سر طبیب شفاخانه حوزوی هرات می گوید که بیشتر جراحان به کمبود تجهیزات و کمبود برنامه های آموزشی تخصصی مواجه هستند.

او می افزاید که دولت هیچ برنامه ای برای ارتقای ظرفیت پزشکان نداشته است و پزشکان که خارج از کشور آموزش های تخصصی را سپری می کنند از بودجه شخصی و تلاش فردی خودشان بوده است.

اما عملیات های که در سالهای اخیر انجام شده است، امیدواری ها را بر توانمندی سازی جامعه طبی کشور بیشتر کرده است.

داکتر عبدالرحمن جامی می گوید که به صورت تخمینی  درهرات روزانه ۲۵۰ تن جراحی می شوند که در طول یک ماه شمار آنان به ۷۵۰۰ تن میرسد.

او می افزاید که این عملیات ها بیشتر در بخش های چون چشم، قلب، کلیه و اعصاب می باشد که باعث کسب اعتماد شهروندان شده است.

به بیان آقای  جامی سالانه بیش از ۹۰ هزار تن در ولایت هرات عملیات جراحی می شوند؛ که سبب شده ۵۰ درصد شهروندان از تداوی به بیرون از کشور منصرف شوند.

نهمین کنگره جراحان افغانستان درحالی برگزار می شود که توقع می رود هر ساله خدمات صحی و تجهیزات، مطابق علم طب بروز شوند. اما تنها در چند ولایت حوزه غرب کشور امکانات برای جراحی های پیشرفته وجود دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد