اوایل امسال سیلاب ها در هرات خسارات زیادی بجا گذاشت؛ از فروریختن سقف خانه ها گرفته تا تخریب زمین های زراعتی! آمار تلفات ناشی از سیلاب ها نیز نسبت به سالهای قبل بیشتر بود و دهها تن بیجا شدند. با این حال شهروندان هرات می گویند که مسیر سیلاب ها مشخص است و باید مسئولان […]

اوایل امسال سیلاب ها در هرات خسارات زیادی بجا گذاشت؛ از فروریختن سقف خانه ها گرفته تا تخریب زمین های زراعتی!

آمار تلفات ناشی از سیلاب ها نیز نسبت به سالهای قبل بیشتر بود و دهها تن بیجا شدند.

با این حال شهروندان هرات می گویند که مسیر سیلاب ها مشخص است و باید مسئولان قبل از تکرار حوادث سال قبل، اقدام اساسی روی دست گیرند.

حال مسئولان اداره دریای هریرود – مرغاب می گویند که قرار است در هفت نقطه عبور سیلاب ها در شهر هرات آب گردان ساخته شود.

نجیب الله جوینی، رئیس حوزه دریائی هریرود – مرغاب می گوید که این پروژه ها به زودی به هزینه دست کم ۴۲ میلیون افغانی روی دست گرفته خواهد شد.

او گفت:” آب گردان های که ساخته می شود در چشمه خونی، رباط سبچه، مسیر چله خانه خواجه صاحب، منطقه پروانه و مسیر لخشک است که به شهر نزدیک است که هفت نقطه است و نهایی شده و در حال طی مراحل قرار دارد و یکی از شرکت های قراردادی هم برنده شده”.

خبر از ساخت این پروژه ها همزمان با آغاز بارندگی ها در هرات است؛ با این حال تا آغاز بارندگی های شدید، زمان کمی باقی مانده و بیشتر سیلاب ها هم از مسیر شمال شهر سرازیر می شود.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات با انتقاد از حوزه دریایی هریرود – مرغاب می گوید که باید قبلا این پروژه ها به بهره برداری می رسید.

او گفت:” ما از این اقدام استقبال میکنیم چانچه دولت باید این اقدام را طی سالهای قبل انجام میداد که هم آب مهار می شد و هم زراعت ما پیشرفت می کرد و باغ داری و دام داری رو به پیشرفت می بود که امروز رو به تزلزل قرار گرفته است”.

اما عبور سیلاب ها نه تنها مسیر شمال شهر هرات را همه ساله تهدید میکند بلکه در اکثریت ولسوالی ها هم این مشکل وجود دارد.

نجیب الله جوینی، رئیس حوزه دریائی هریرود – مرغاب می گوید که در کنار این ۷ پروژه، در سطح زون غرب پروژه های بند ها، سربند ها و تنظیم آب با هزینه ای بالغ بر ۲ میلیارد افغانی در دست اجرا است.

او گفت:” ۲۰۰ میلیون به ساحه ولسوالی اوبه تحویل داده می شود که در سه بخش است و بیش از یک میلیارد در ولایت فراه، بادغیس و سطح زون است. ۲۰۰ میلیون افغانی پروژه های کوچکی است که در سطح زون است که ۳۲ میلیون افغانی آن هرات را شامل می شود و ۶۳ میلیون افغانی هم بوده که مستقیم به شورا ها تحویل داده شده که از این جمله ۱۰ تا در هرات بوده که به ارزش ۱۲ میلیون افغانی است”.

بر اساس معلومات این اداره، میزان بارندگی ها در سال ۹۷ در هرات به بیش از ۳۲۰ ملی متر رسیده بوده.

امسال هم پیشبینی می شود که به تناسب سال قبل و حتی شاید هم شدیدتر از آن ، هرات شاهد بارندگی ها باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد