موعظه هایش همه را مغلوب می کرد؛ عارف و نویسنده ای که تنها رساله ی “اخلاق محسنی” او جز هفت کتاب برگزیده در تاریخ ادبیات اسلام است. به علوم بسیار چون ریاضی، ستاره شناسی و تفسیر قرآن تسلط کامل داشت. مولانا حسین واعظ کاشفی، محبوب دربار تیموریان بود. مزار او در سال ۱۳۲۴ در هرات […]

موعظه هایش همه را مغلوب می کرد؛ عارف و نویسنده ای که تنها رساله ی “اخلاق محسنی” او جز هفت کتاب برگزیده در تاریخ ادبیات اسلام است.

به علوم بسیار چون ریاضی، ستاره شناسی و تفسیر قرآن تسلط کامل داشت.

مولانا حسین واعظ کاشفی، محبوب دربار تیموریان بود.

مزار او در سال ۱۳۲۴ در هرات بنا شد اما به رغم نا تمام بودنش، گذر چند دهه نیز آسیب های زیادی بر ظاهر این بنا زد.

حالا قرار است این بنا از سوی موسسه ی “اچکو” با حمایت مالی سفارت امریکا و به هزینه ی ۳۳۰ هزار دالر بازسازی شود.

آریا رئوفیان، رییس اداره ی اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید ظرف یک سال آینده بازسازی مزار واعظ کاشفی تکمیل خواهد شد.

“قسمت های مختلف این بنا، خشت فرش، بام ها، داخل، تزیینات، کاشی ها، دیوار ها، سرک کشی ها، دیوارهای اطراف، پارک کشی داخل و قسمت پیاده رو ها شامل این ترمیم می شود”.

هرات بیش از ۷۰۰ بنای تاریخی را سالیان زیادی در خود حفظ کرده است.

موجودیت بناهای تاریخی در هر شهری قدامت و کهن بودن فرهنگ آن را نمایش می دهد.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می گوید تلاش دارند تا بودجه ای را جهت ترمیم بناهای تاریخی از مرکز اخذ کند.

“ما و اداره ی اطلاعات و فرهنگ تلاش داریم تا با ساخت بناهای تاریخی همو ارزش و هیبت شهر پس زنده شود و شما می دانید که هیچ شهری به اندازه ی این شهر بنای تاریخی ندارد و ما هم تلاش می کنیم تا بودجه را برای ترمیم بناهای این شهر از مرکز بگیریم”.

زمستان و حوادث طبیعی به رغم تاثیرات ناگوارش بر دیگر بخش ها، تاثیر مخرب شگرفی نیز بر آثار باستانی بر جای می گذارد.

درست حمل امسال سقف تیمچه عبدالخالق نیازی، دومین بازار سرپوشیده تاریخی شهر هرات در پی تداوم ریزش باران و رطوبت فروریخت و بخش هایی از آرامگاه خواجه ابوالولید به شدت آسیب دید.

عبدالقیوم وزیری، رییس انجمن حامیان میراث های فرهنگی می گوید در صورتی که بناهای تاریخی ترمیم و بازسازی گردد، زمینه ی رشد صنعت گردشگری را فراهم می سازد.

“ترمیم آبده های تاریخی باعث رشد میراث های فرهنگی، رشد فرهنگ گردشگری می شود و خلاصه این تاثیراتی مثبت زیادی بر هرات دارد”.

با ساخت هر گوشه ای از بناهای تاریخی هرات، قسمتی از شهر قدیمی احیا می شود. شهری که از آن در سال های گذشته بنام عروس شهر ها یاد می شد.

همزمان حبیب نوری، مسئول دفتر “اچکو” در هرات می گوید قرار است این بنا با معیارهای استاندارد و متناسب با ساختار اولی آن ساخته شود.

“شما در جریان هستید که ساخت این بنا متناسب با ساخت و ساز دوره ی تیموری ساخته شده و ما تلاش داریم که تمام ساخت و ساز آن را متناسب با همین دوره تنظیم کنیم و جدید کار کردن به این بنا مساوی است با تخریب این بنا و باید همان معماری سابقش حفظ شود”.

مزار مولانا حسین واعظ کاشفی در حالی بازسازی می شود که قسمتی از این بنا در اثر حوادث طبیعی و بخش دیگر آن از سوی معتادان تخریب شده بود.

همه روزه معتادان زیادی به این بنا ها پناه می برند و روشن کردن آتش و دود، سبب تخریب بناهای تاریخی میشود در حالی که دولت برنامه ی طویل مدت برای حفاظت از این بنا ها ندارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد