هرات یکی از کلان شهرهای کشور به شمار می‎رود که به همان اندازه بعد از کابل بیشترین پارک‌های تفریحی را در خود جای داده است. پارک‌های که برخی از آن‎ها، قدامت شان به نیم قرن پیش بر می‎گردد. با این حال هم اکنون در ولایت هرات نزیک به ۲۰ پارک تفریحی وجود دارد که شماری […]

هرات یکی از کلان شهرهای کشور به شمار می‎رود که به همان اندازه بعد از کابل بیشترین پارک‌های تفریحی را در خود جای داده است.

پارک‌های که برخی از آن‎ها، قدامت شان به نیم قرن پیش بر می‎گردد.

با این حال هم اکنون در ولایت هرات نزیک به ۲۰ پارک تفریحی وجود دارد که شماری از این تفریحگاه‌ها بازسازی و شماری هم بازسای آن‎چنانی نشده است .

شهروندان هرات هم می‌گویند که دولت تا حال برنامه منظمی برای پارک‌ها و فضای سبز نداشته است .

این شهروندان می‎گویند: “در گذشته ما پارک نداشیتم، اگر داشیتم؛ او هم جای مناسبی برای معتادان تبدیل شده بودند که ما امیدواریم که در سال آینده شهرداری به این مسئله توجه جدی نماید و پارک‌ها فضای مناسبی به خود بگیرد”

با این وجود مسئولان اداره شهر داری هرات می‌گویند که از چند سال بدینسو، حدود ۲۰ پارک تفریحی ایجاد و شماری هم بازسازی شده است .

عبدالرسول عظیمی آمر خدمات اجتماعی و فرهنگی اداره شهرداری هرات با بیان این مطلب می‎گوید که قرار است این اداره از بودجه سال جدید خود اقدام به ایجاد فضای سبز و پارک‌های تفریحی کند .

وی می‎گوید “شهرداری هرات مصمم است و در بودجه سال آینده به این بخش توجه ویژه خواهد  داشت”

با آنکه تعداد پارک‌های تفریحی در هرات زیاد است اما شماری از این اماکن باز سازی نشده است .

آقای عظیمی می‎گوید هم اکنون شهرداری شماری از این پارک‌های تفریحی را به بخش خصوصی اجاره داده  است.

از جمله پارک شمیران جنوب ارگ هرات ، پارک ترقی واقع چوک گلها و تخت سفر در شمال شهر و شماری دیگر را برای اجاره به اعلان داده است.

به گفتۀ وی در جریان همین چند سال در حدود پانزده یا بیست پارک در ساحات مختلف شهر ساخت شده است.

با این همه کار شناسان محیط زیستی در این ولایت می‌گویند که سپردن پارک‌ها به بخش خصوصی جنبه تجارتی به خود گرفته است که این نمی‌تواند برای مردم فضای رفاه و آسایش فراهم کند.

وکیل احمد بارک کارشناس محیط زیستی می‌گوید اداره شهرداری از افراد متخصص برای برنامه‌ریزی  پارک‌ها استفاده نکرده است.

او می‎گوید: “تحولات که در پارک‎های هرات به وقوع پیوسته است، بیشتر جنبۀ تجاری دارد تا رفاهی، او می‎گوید ما متأسف هستیم که پارک‎های هرات مملو از سامان آلات موسیقی است و باید یک فضای کوچکی برای آن اختصاص داده می‌شد که این امر را شهرداری انجام نداده است”.

از مهم‌ترین پارک های تفریحی هرات می‎توان از تخت سفر، باغ ملت ، پارک ترقی و پارک پشتون پل  نام برد که برخی از آن‎ها سابقه ۱۰۰ ساله دارند.

در سال‎های گذشته، فضاهای سبز هرات با نبود آبیاری درست و استاندارد مواجه بوده است که اخیراَ شهرداری هرات برای ایجاد فضای سبز این ولایت کار کمر بند سبز را در شمال شهر شروع کرده است .

دسته بندی: اجتماعی, فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد