از یک ماه به این طرف دروازه‌‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان  به دنبال یک حملۀ انتحاری در ایالت سند پاکستان بر روی اتباع هر دو کشور بسته شده است. بسته شدن مرز‎ها بین دو کشور،  بر بازار اقتصاد افغانستان تاثیر منفی گذاشته است، تاجایکه قیمت مواد غذای وبه‎ویژه میوه‌جات در این چند روز افزایش […]

از یک ماه به این طرف دروازه‌‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان  به دنبال یک حملۀ انتحاری در ایالت سند پاکستان بر روی اتباع هر دو کشور بسته شده است.

بسته شدن مرز‎ها بین دو کشور،  بر بازار اقتصاد افغانستان تاثیر منفی گذاشته است، تاجایکه قیمت مواد غذای وبه‎ویژه میوه‌جات در این چند روز افزایش چشم‎گیر داشته است .

اما در هرات هم شمار زیادی از شهروندان از افزایش قیمت‎ها شکایت دارند و می‏گویند: اجناس وارداتی پاکستان از لحاظ قیمت دو برابر شده است .

این شهروندان می‎گویند: “ما چند روز پیش بادنجان رومی را فی کیلو؛ ۲۰ الی ۲۵ افغانی می‎خریدیم که حالا به ۶۰ افغانی افزایش یافته است که از این امر مردم، دکانداران و هیچ کس دیگر راضی نیست”

حدود بیست روز پس از بسته شدن مرز، تغیرات خیلی فاحش در بازار هرات به چشم می‌خورد

یک کیلو مالته از ۲۵ به ۸۰ افغانی

بادنجان رومی از ۲۵ به ۶۰ افغانی

یک کیلو سیب از ۶۰ به ۱۰۰ افغانی

و یک کیلو ترکاری یا سبزی از ۲۰ به ۶۰ افغانی افزایش قیمت داشته است.

حالا فروشندگان در بازار خرید و فروش میوه هرات می‎گویند که در این روز‌ها به علت بسته بودن مرزهای تجارتی پاکستان قیمت‌ها افزایش سرسام آوری را به خود گرفته که از این میان میوه‌جات یکی از قیمت‌ترین اجناس وارداتی به شمار می‌رود .

این فروشندگان می‎گویند: “ما خیلی نگران هستیم، مشتری ما کم شده و عموم مشتریان توان خریدن به این قیمتی را ندارد، اما به دست ما نیست، دولت مرز را بسته کرده است ما نمی‌توانیم که کاری بکنیم”.

بسته شدن مرزها در حالی صورت می‌گیرد که حکومت پاکستان در پی یک حمله‌ی انتحاری در آرامگاه مسلمانان صوفی در ایالت جنوبی سند، مرز‌های تورخم در شرق و چمن در جنوب را مسدود کرده است .

اخیرآ عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که او از آغاز بستن مرزها آرام ننشته و همواره با مقام‌های پاکستانی برای حل این مشکل در تماس بوده است.

با این حال کارشناسان اقتصادی با بیان این مطلب می‌گویند که دولت تا حال برنامه‌ریزی درستی در این قسمت نداشته است .

یعقوب مشعوف کار شناس اقتصادی می‌گوید که دولت با برنامه‌های کوتاه‌مدت نمی‌تواند این مشکل را حل کند و نیاز است تا اقدامی اساسی در این زمینه روی دست گرفته شود .

وی می‎گوید: “دولت هیچ زمانی برنامه و استراتژی طویل المدت در بخش اقتصاد نداشته است وهمواره زمانی‎که تحت فشار قرار گرفت او زمان برنامه‎ می‎سنجد و عموم کارهای اقتصادی تحت الشعاع دولت قرار گرفته است”

دولت افغانستان در واکنش به بستن مرزهای پاکستان به روی بازرگانان افغان، تصمیم دارد که به سازمان تجارت جهانی شکایت درج ‌کند.

وزارت تجارت وصنایع کشور می‌گوید که این وزارت هیئت را برای سنجش ضررهای رسیده به کالاهای بازرگان کشور به تورخم فرستاده  و با تکمیل شدن این ارزیابی، شکایت‌نامه‌ی رسمی را در سازمان تجارت جهانی درج خواهد کرد.

معلوم نیست که اگر این روند ادامه پیدا کند، چه بر سر بازار میوه‌ی افغانستان خواهد آمد اما خوب می‌شود فهمید که استفاده از میوه در خیلی از خانواده‎های افغان بخاطر مشکلات اقتصادی کم و کمتر خواهد شد.

گزارشگر: مسعود کریمی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد