داکتران شفاخانه ی حوزوی هرات طی یک سال گذشته تحقیقی را پیرامون بیماری های سرطانی انجام داده اند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که در ولایت های هرات و غور شایع ترین نوع سرطان، سرطان جهاز هاضمه و بخصوص “مری” است. فاروق احمد صدیقی، متخصص سرطان و کسی که این تحقیق را انجام […]

داکتران شفاخانه ی حوزوی هرات طی یک سال گذشته تحقیقی را پیرامون بیماری های سرطانی انجام داده اند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که در ولایت های هرات و غور شایع ترین نوع سرطان، سرطان جهاز هاضمه و بخصوص “مری” است.

فاروق احمد صدیقی، متخصص سرطان و کسی که این تحقیق را انجام داده می گوید طی یک سال گذشته ۲۴۱ بیمار مبتلا به سرطان را تشخیص و تحت درمان گرفته اند.

او میگوید که ۷۴ تن از این بیماران به سرطان مری مبتلا هستند.

“سرطان مری را به این دلیل توانستیم تشخیص کنیم که ما دستگاه اندوسکوپی داریم و می توانیم نمونه گیری کنیم و تشخیص دهیم. کلا سرطان های مری از بندش مری شروع میشود و در هنگام غذا خوردن یعنی آرام آرام شروع میشود؛ به این صورت که مریض ابتدا غذاهای جامد را خورده نمی تواند بعد غذاهای مایع را بعد کاهش وزن پیدا می کند و درد در ناحیه صدری پیدا می کند و مریض همیشه از تلخی دهن و بالا بودن تیزاب معده حکایت می کند”.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که  خوردن غذاهای چرب که گوشت هم در خود داشته باشد، چای داغ و نخوردن میوه جات عامل اصلی ابتلای افراد به سرطان مری است.

دکتر صدیقی می گوید امکانات مراکز درمانی هرات در این حد است که بتواند تنها سرطان های سطحی، جهاز هاضمه و سرطان پستان را تشخیص دهد.

او اما می گوید نبود امکانات لازم و متخصص رادیو لوژی سبب شده تا سرطان هایی چون کلیه، پانکراس، کبد، استخوان و یا مغز استخوان قابل تشخیص نباشد.

“یک رشته ی جدیدی است به نام انونشنل رادیو لوژی یا رادیو لوژی مداخلوی که هم ما در هرات متخصص آن را نداریم هم دستگاهی مخصوص می خواهد که نداریم و به این دلیل مریضان مجبور می شوند که خارج از کشور مراجعه کنند”.

سالانه به دلیل کمبود متخصص و امکانات کافی در افغانستان، بیماران زیادی جهت درمان به خارج از کشور می روند و در مواردی علی رغم هزینه های هنگفت، موفق به درمان نمی شوند.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه می گوید تلاش دارند تا در آینده ی پیش رو، بخش ویژه ای برای تشخیص بیماری سرطان در هرات افتتاح شود.

او اما می گوید برای تشخیص بهتر باید مرکز رادیولوژی ابتدا در مرکز و سپس در هرات ایجاد شود.

“یک تعمیری داشتیم که قبلا شرکت قرارداد کرده که بازسازی کند و قرار است مرکزی بنام سرطان ایجاد شود که ابتدا سرطان های عادی تر بعد همینطور پیشرفت می کند و ما هم داریم آمادگی می گیریم که تجهیزات آن را آماده سازیم و بخش را تکمیل کنیم؛ ما در شفاخانه های خود رشته ی رادیو لوژی را نداریم و نیاز است که متخصصانی از خارج بیاید و در شفاخانه کرسی ای احراز کنند و بعد ما بتوانیم متخصص تربیت کنیم ان شاءالله که دولت هم بتواند در این بخش همکاری های لازم را داشته باشد”.

نبود مرکزی برای تشخیص و درمان سرطان در حالی خبرساز میشود که بنا بر آمار وزارت صحت عامه، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دالر جهت درمان به بیرون از کشور به مصرف میرسد؛ بخش بزرگی از این پول برای درمان بیماری های سرطانی است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد