۱۱ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و شکایت هایی از تخطی های انتخاباتی در جریان کمپاین های انتخاباتی در هرات به ثبت رسیده است. گل  محمد طارق، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات می گوید که از آغاز کمپاین های انتخاباتی تاکنون ۵ شکایت به آنان رسیده است. او گفت:” ۵ مورد […]

۱۱ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و شکایت هایی از تخطی های انتخاباتی در جریان کمپاین های انتخاباتی در هرات به ثبت رسیده است.

گل  محمد طارق، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات می گوید که از آغاز کمپاین های انتخاباتی تاکنون ۵ شکایت به آنان رسیده است.

او گفت:” ۵ مورد شکایتی که ثبت شده چهار مورد رسیدگی شده که تیم ثبات و همگرایی علیه تیم دولت ساز شکایت کردند که در روز برگزاری جشن استقلال از امکانات دولتی سو استفاده کردند و یکی هم از تیم دولت ساز مربوط به عمر داود زی، رئیس ستاد انتخاباتی تیم” دولت ساز ” است که در سفر خود به هرات از امکانات دولتی استفاده کرده است”.

با این حال کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که بررسی ها جهت رسیدگی به این شکایت ها آغاز شده است.

همزمان شهیراحمد احمدیار، مسئول ولایتی بنیاد تیفا در هرات بر این باور است که تخطی های بیشتری وجود دارد و شکایت هایی به آنان نیز رسیده است.

او گفت:” این برای من هم سوال است و ما پیگیر قضیه خواهیم شد که چرا با وجود اینکه تخطی های بیشتری وجود دارد تنها ۵ مورد ثبت شده و این برای ما هم در حالت ابهام و شک باقی مانده است”.

استفاده از امکانات دولتی یکی از انواع تخطی هایی است که در هرات به ثبت رسیده است.

محمد رفیق شهیر، آگاه امور می گوید که عدم رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، در دوره های گذشته سبب بی انگیزه شدن برای ثبت شکایات و اشتراک در انتخابات شده است.

او گفت:” ما تجربه کافی داریم از انتخابات و همیشه شکایات ثبت می شود اما اینکه در مورد آن تحقیق صور ت گیرد و کسی که تقلب و جرم کرده مجازات شود این بسیار کم است و شرایط مشکلی را وضع می کند؛ به شکل ساده نیست که هر کس شکایتی کند و زود بررسی شود و نتیجه آن را ببیند و همین باعث شده که زمینه تقلب بسیار وسیع شود”.

سقف جریمه های انتخاباتی از ۵ هزار افغانی تا ۱۰۰ هزار افغانی تعیین شده است.

در انتخابات پارلمانی، کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات دست کم ۵۰۰ شکایت مبنی بر تخطی های انتخاباتی را به ثبت رسانده بود.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری ۶ میزان برگزار شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد