اداره ی شهرداری هرات امروز پلان ۵ ساله ی استراتژیک اش را ارائه کرد. مسئولان میگویند این پلان با توجه به نیازهای باشندگان ۱۵ ناحیه ی شهر روی چهار بخش عمده سکتور زیر بنا، سکتور تسهیلات اجتماعی، سکتور محیط زیست و سکتور تقویت اقتصاد محلی تمرکز یافته است. اسدالله حنیف، متخصص شهرسازی و عضو دفتر […]

اداره ی شهرداری هرات امروز پلان ۵ ساله ی استراتژیک اش را ارائه کرد.

مسئولان میگویند این پلان با توجه به نیازهای باشندگان ۱۵ ناحیه ی شهر روی چهار بخش عمده سکتور زیر بنا، سکتور تسهیلات اجتماعی، سکتور محیط زیست و سکتور تقویت اقتصاد محلی تمرکز یافته است.

اسدالله حنیف، متخصص شهرسازی و عضو دفتر هبیتات می گوید آنها تلاش کرده اند تا با همکاری مردم و ادارات، پلانی را طرح کنند تا هم قابلیت اجرا را داشته باشد و هم پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

“ما در هماهنگی با ادارات معارف، برشنا، شهرسازی و ادارات دیگری که دخیل اند نشستیم و طرح ریختیم که مثلا در همین ناحیه مردم درخواست یک مکتب یا کلنیک را دارند آیا در منافات با ماستر پلان هست یا نیست؟ و اینکه نظر اداره ی مربوطه چگونه است و اصلا اداره ی شهرداری مثلا زمینِ برای پارک درخواستی مردم این ناحیه را دارد یا خیر و مجموعه ی این پروژه ها را در یک پروژه جمع آوری کردیم”.

قرار است ۲۲۰ پروژه با هزینه های متفاوت در قالب این پلان استراتژیک ۵ ساله در ۱۵ ناحیه ی هرات اجرا شود.

ساخت مکاتب، مراکز درمانی، پارک ها و آسفالت جادها از جمله پروژه هایی است که قرار است ظرف ۵ سال آینده تطبیق شود.

هزینه ی این پروژه ها قرار است از سوی اداره ی شهرداری و همکاری موسسات همکار ساخته شود.

غلام حضرت مشفق، شهردار هرات می گوید تاکنون این ولایت پلان استراتژیک نداشته و حالا با این پلان، اداره ی شهرداری می تواند پروژه های آبادانی را بهتر تطبیق کند.

“این پلان می تواند آینده  را خوب مجسم کند و خوب جلوه بدهد؛ ما در نواحی خود هم اکنون پلان استراتژیک نداریم و کارها بی نظم بود و حالا با استفاده از این پلان می توانیم خوب عمل کنیم و بهتر بتوانیم به دونرها بفهمانیم که چی مقصد ما است و چقدر نیاز داریم”.

شهرداری هرات از سال ۲۰۱۷ تصمیم به طرح پلان استراتژیک نمود تا سر انجام این پلان امروز رسما به امضا رسید.

اعضای شورای شهر اما می گویند در این پلان با باشندگان نواحی صحبت نشده است.

غلام سرور نظامی، عضو شورای شهر می گوید آنگونه که مسئولان اداره ی شهرداری می گویند با مردم و وکیلان گذر صحبت نشده است.

او تاکید دارد پروژه هایی که در این پلان استراتژیک طرح شده، نیازهای اساسی مردم نواحی ۱۵ گانه هرات نیست.

“اگر شما هم اکنون هم به گذرها مراجعه کنید متوجه می شوید که با مردم چنین مشوره ای صورت نگرفته ما خواهان این بودیم که با مردم و شورای شهر مشورت صورت گیرد، ما وکیلان گذر را جمع کنیم و با کمی و کاستی ها را با مردم درجریان بگذاریم”.

پلان ۵ ساله استراتژیک شهرداری در حالی امروز به امضا رسید که از ۹۰ پروژه ی پلان شده برای سال روان تنها ۱۸ مورد آن تطبیق شده و متباقی یا کارهای مقدماتی آن تکمیل نشده و یا کار ساخت آن آغاز نشده است.

اداره شهرداری هرات پیش از این برای باشندگان وعده تطبیق دست کم ۹۰ پروژه تا پایان سال جاری را داده بود.

غلام حضرت مشفق، شهردار هرات می گوید طی این ۷ ماه باید پروژه ها دیزاین میشد اما نشد و این سبب شده تا علی رغم آمدن بودجه انکشافی، اجرای پروژه ها با مشکل مواجه شود.

“طی این ۷ ماه باید پروژه ها دیزان و طراحی می شد و باید تا مرحله ی عقد قرارداد می رسید و این کار نشد؛ پروژه ها بر روی کاغذ بود و هیچ کاری نرخ گیری، سروی و دیزاین نشده بود با آنهم ما سعی کردیم طی این دو ماه کارهای تخنیکی ۹۲ پروژه را تکمیل کنیم”.

بودجه ی شهرداری هرات، امسال بعد از گذشت بیش از ۶ ماه از سال مالی منظور شد.

این درحالی است که چند ماه به شروع فصل سرما باقی نمانده و بیم آن می رود که اکثر پروژه ها با فصل سرما برخورد کند و روند ساخت و ساز آن متوقف شود.

سال گذشته نیز اکثر پروژه های شهرداری به دلیل دیر رسیدن بودجه ی انکشافی و آنچه سهل انگاری مسئولان این اداره خوانده می شد؛ نیمه کاره باقی ماند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد