همزمان با آغاز پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، نهادهای ناظر انتخاباتی از وجود برخی بی نظمی ها در ثبت نام تقویتی رای دهنده گان خبر می دهند. بر بنیاد یافته های این نهادها، در شماری از مراکز نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان، کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات تذکره‌های افراد زیر سن را استیکر (برچسب) زده‌ و آن‌ها را به […]

همزمان با آغاز پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، نهادهای ناظر انتخاباتی از وجود برخی بی نظمی ها در ثبت نام تقویتی رای دهنده گان خبر می دهند.

بر بنیاد یافته های این نهادها، در شماری از مراکز نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان، کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات تذکره‌های افراد زیر سن را استیکر (برچسب) زده‌ و آن‌ها را به عنوان رأی‌دهنده نام‌نویسی کرده‌اند.

علاوه بر این در برخی ساحات زنان خود به طور مستقیم در محل حضور نداشته‌اند، اما تذکره‌های‌شان توسط افراد دیگر به محل آورده شده و برچسب خورده اند.

شیر احمد احمد یار، مسئول ولایتی “تیفا” یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در هرات می گوید به دلیل مشکلات امنیتی در برخی از ولسوالی ها ثبت نام تقویتی اصلا برگزار نشد.

“قبل از اینکه این روند شروع شود آگاهی دهی متاسفانه به شکل درست آن انجام نشد، عده ی زیادی از مردم آگاه نبودند که ثبت نام تقویتی وجود دارد همچنان برخی از ولسوالی ها از ثبت نام باز ماند؛ متاسفانه هیچ مرکزی وجود نداشت خلاصه اینکه به شکلی که باید برگزار می شد نشد”.

روند نام‌نویسی تقویتی در هیجدهم ماه جوزا آغاز شد و در هشتم ماه سرطان پایان یافت.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده‌اند که در این روند ۳۱۶ هزار و ۴۱۷ نفر نام‌نویسی کرده‌اند.

در هرات در این روند بیش از ۳۰ هزار و ۶۰۰ تن ثبت نام کردند.

به نظر می رسد اما نا امنی، اطلاع رسانی نا کافی و عدم اعتماد به پروسه ی انتخابات سبب شده تا افراد کمتری در پروسه ی ثبت نام تقویتی اشتراک کنند.

شماری از شهروندان در این باره میگویند:” من هم دوست داشتم به انتخابات اشتراک کنم هم زمینه ی آن فراهم بود اما شما در جریان هستید زمانی که به ساحات نا امن برویم در آنجا طالبان است و وقتی ببینند که استیکر زده شده تذکره ی ما مسلما جان خود را ازدست می دهیم، چرا این کار را کنیم وقتی دولتی پشت ما نیست هیچ کس پرسانی نمی کند در انتخابات های گذشته هم مردم دست خود را ازدست دادند، انگشت خود را از دست دادند دولت پرسان شان کرد نه. من خودم به انتخابات ثبت نام نکردم چی بکاره؟ دفعه های قبلی اشتراک کردیم چی شد”.

همزمان مسئولان کمیسیون انتخابات در هرات می گویند به دلیل نا امنی نتوانسته اند روند ثبت نام تقویتی را در ولسوالی های زیر کوه ، پشت کوه و گلران برگزار کنند.

داود صدیق زاد، رییس کمیسیون ولایتی انتخابات در هرات می گوید باشند گان ولسوالی های زیر کوه و پشت کوه در این انتخابات نمی توانند اشتراک کنند.

“بخاطر نا امنی متاسفانه ما نتوانستیم تا آخرین روز در ولسوالی های زیرکوه و پشت کوه مراکز خود را فعال بسازیم در گذشته هم دقیقا همین مشکل ما بود در ولسوالی گلران هم در جریان کار جنگ شد و چند روز پروسه ی ثبت نام متوقف شد خلاصه مشکلات زیادی بود”.

براساس آمار کمیسیون انتخابات افغانستان در کل ۹٫۶ میلیون نفر برای انتخابات پیش‌رو ثبت نام کرده‌اند.

آنچه حالا پرسش برانگیز است این است که با توجه  به یافته های نهادهای ناظر انتخابات آیا می توان به یک انتخابات شفاف امیدوار بود؟

داوود عرفان آگاه سیاسی:“از همین روز اول ما می بینیم که بی اعتمادی زیادی بین مردم و بین کاندیدان ریاست جمهوری وجود دارد که به این اساس من فکر می کنم ما انتخابات پر چالشی خواهیم داشت کما اینکه حضور مردم هم کم رنگ تر خواهد بود، احتمال تقلب بالا می رود. در ماه های گذشته فرصت بود اما راه حل پسندیده سنجیده نشد اما حالا فکر می کنم راهی وجود ندارد که از این به بعد بتواند شفافیت انتخابات را تضمین کند”.

روند ثبت نام تقویتی رای دهنده گان شامل حال کسانی می‌شد که تازه به افغانستان بازگشته بودند، سن هجده سال را در روز انتخابات تکمیل می‌کنند، نام‌های‌شان در فهرست رای‌دهندگان قبلی درست درج نشده، از یک حوزه به حوزه دیگر نقل مکان کرده یا هم به حکم قانون از حقوق مدنی محروم شده بودند.

این در حالیست که دیده‌بان آزاد افغانستان (فوا) کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات را به بی‌پروایی و عدم دقت در روند نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان متهم می کنند و تاکید دارند که ناظران این نهاد شاهد ثبت نام افراد زیر هژده سال بوده اند.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان افرادی که سن قانونی«۱۸ سال» را تکمیل نکرده باشند، حق شرکت در انتخابات را ندارند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد