امروز شنبه  ولسوال شیندند ولایت هرات در یک کنفرانس خبری از وجود ۱۸ گروه مخالف دولت در این ولسوالی خبر داد. حکمت‌الله حکمت ولسوال شیندند می‌گوید پنج بلوک این ولسوالی؛ زاول، پشت کوه و بخصوص زیرکوه از مناطقی اند که طالبان در آن فعالیت گسترده‌ای دارند. او می‎گوید در منطقه‌ی زیرکوه مخالفان ۳  پایگاه مهم […]

امروز شنبه  ولسوال شیندند ولایت هرات در یک کنفرانس خبری از وجود ۱۸ گروه مخالف دولت در این ولسوالی خبر داد.

حکمت‌الله حکمت ولسوال شیندند می‌گوید پنج بلوک این ولسوالی؛ زاول، پشت کوه و بخصوص زیرکوه از مناطقی اند که طالبان در آن فعالیت گسترده‌ای دارند.

او می‎گوید در منطقه‌ی زیرکوه مخالفان ۳  پایگاه مهم نظامی دارند و گروه‌های استخباراتی کشور پاکستان و ایران عملا در آن فعال هستند.

آقای حکمت می‌گوید برای ایجاد پایگاهی، بارها به مقام ولایت درخواست داده‎اند، اما تا کنون نتیجه نداده است.

او می‎گوید: “ما در ولسوالی زیرکوه هیچ پوستۀ امنیتی نداریم و دشمن در این ولسوالی حضور فزیکی گستردۀ دارد که این موضوع را ما بارها با ادارات مربوطه به صورت کتبی و رسمی در میان گذاشته‎ایم”.

منطقه‌ی زیرکوه از وسیع‌ترین و مهم‌ترین مناطق ولسوالی شیندند هست که در حال حاضر قریب تمام آن ولسوالی زیر کنترول مخالفان دولت قرار دارد.

تا جایی‌که بر اساس گزارش‌ها در این منطقه، مخالفان دولت نیروهای شان را آموزش می‌دهند. آنگونه که ولسوال شیندند می‌گوید؛ به‎نظر می‎رسد که نا امنی تنها به زیر کوه خلاصه نمی‎شود.

به گفته‎ی ولسوال شیندند مخالفان تصمیم دارند تا در منطقه‌ی زاول پایگاه ایجاد کنند و مسیر شاهراه‌ها را مسدود سازند.

با این حال آقای حکمت می‌گوید در صورتی‌که بلوک‌های این ولسوالی تقسیم شوند بهتر می‌توانند از پس تأمین این منطقه بر بیایند.

او می‎گوید: “جابجای این این ولسوالی، کمک می‎کند که نیروهای امنیتی بهتر با دشمن مبارزه نماید و حتی با این امر ما می‌توانیم که دشمن را به پنج قسمت تقسیم نماییم”.

شیندند طی چند سال اخیر علاوه بر فعالیت مخالفان مسلح، میزبان جنگ‌های ذات البینی بین گروه‌های انشعاب یافته‌ی طالبان، از جمله افراد ملا ننگیالی و ملا صمد بوده است.

اختلافات و جنگ های موجود، همواره از مردم ملکی قربانی می‎گیرد، اما مقام‌های محلی، نبود تشکیلات را عامل اصلی نا امنی می‌دانند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید با تقسیمات این ولسوالی بخش بزرگ این مشکلات حل خواهد شد.

وی می‎گوید: “هر از گاهی که نیاز باشد، نیروهای امنیتی این مناطق را پاک‌سازی می‎نماید، اما نبود تشکیلات بخاطر حفظ آن است که با عملی شدن طرح تقسیم‌بندی این ولسوالی، این مشکل حل خواهد شد”.

آگاهان سیاسی بر این باورند که تقسیم ولسوالی شیندند هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.

حسن مجروح، آگاه امور سیاسی می‎گوید با تقسیم ولسوالی شیندند، وضعیت بدتر خواهد شد، زیرا مردم هر منطقه در پی تصاحب منطقه‌ی دیگر خواهند شد.

او با انتقاد از کارکرد دولت می‌گوید طی چند سال گذشته هیچ اقدامی برای بهبود امنیت شیندند انجام نشده است.

وی می‎گوید: “دولت به شیندند هیچ توجه نداشته و دنبالش هم نیست، تقسیم بندی شیندند بجای اینکه مؤثر واقع شود، مضر خواهد بود، اگر دولت می‌خواهد امنیت بیاورد، نیروهای اضافی را در قالب پوسته در این ولسوالی، جابجا نماید”.

دست‌کم ۵۰۰  طالب در شیندند در حال حاضر فعالیت ضد دولتی دارند و تجمع بیشتر این افراد در منطقه زیرکوه است.

به باور آگاهان در صورتی‌که دولت نتواند وضعیت این ولسوالی را کنترل کند، با شروع فصل بهار و تشدید حملات مخالفان مسلح، شیندند به میدان جنگ تبدیل خواهد شد و هرات و سایر ولسوالی‌ها از آن بی‌نصیب نخواهد ماند.

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد