آقای صیقل نماینده کشور در سازمان ملل می‎گوید: از تخلفات مرز پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است که از ماه حوت سال جاری تاکنون، ۵۹ مورد نقض قلمرو مرزی توسط نیروهای نظامی پاکستان، توسط کابل به ثبت رسیده است. به گفته وی موارد نقض شامل سه مورد نقض حریم هوایی، شلیک بیش […]

آقای صیقل نماینده کشور در سازمان ملل می‎گوید: از تخلفات مرز پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است که از ماه حوت سال جاری تاکنون، ۵۹ مورد نقض قلمرو مرزی توسط نیروهای نظامی پاکستان، توسط کابل به ثبت رسیده است.

به گفته وی موارد نقض شامل سه مورد نقض حریم هوایی، شلیک بیش از ۱۳۵۷ توپ به خاک افغانستان بوده است که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر و بی‌‌جا شدن ۴۵۰ خانوار در ولایات شرقی شده است.

بر اساس گفته‎های وی، حملات پاکستان باعث شده است که تعداد زیادی از جنگل‎ها بسوزد و ساخت غیر قانونی زیرساخت‎ها در نزیدکی مرز کشور و اجرای مانورهای خصمانۀ تانک‎ها و سلاح‎های سنگین، بخشی دیگر از تخطی‌های پاکستان بوده است.

آقای صیقل گفت که کابل فهرست ۷۶ مظنون را دریافت کرده که به ادعای پاکستان در افغانستان پناه گرفته اند، اما این فهرست را افغانستان و همکاران بین المللی‌اش، تأیید نکرده است.

به گفته وی تاکنون ۲۵ یادداشت اعتراضی به پاکستان تحویل داده شده است و در هفته‎های اخیر سه بار سفیر آن کشور در کابل احضار شده است،  فهرست ۳۲ مرکز آموزشی طالبان، به شمول مراکز شبکه حقانی و ۸۶ تررویست مشهور را به پاکستان تحویل داده و خواستار بستن فوری این مراکز شده است که تاکنون هیچ پاسخی را دریافت نشده است.

به گفته وی جنگ افغانستان به یک جنگ نیابتی تبدیل شده است که نیروهای امنیتی با بیش از ۲۰ گروه تروریستی که از زیر بنای بیرونی بهره می‎گیرند، در حال جنگ می‎باشد.

روابط افغانستان و پاکستان در هفته‌های اخیر تیره شده ‌است و هر دو کشور یکدیگر را متهم می‌کنند که برای شورشیان پایگاه امن فراهم کرده‌اند.

دسته بندی: خبرها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد