محصولات زراعتی و تولیدی کشور پس از این با سند رسمی و با نام خود افغانستان صادر خواهد شد. مسئول برنامه “جی آی” سازمان خوراکه ملل متحد می گوید که سه محصول زراعتی از جمله زعفران هرات، انار قندهار و جلغوزه خوست این سند را دریافت خواهند کرد. “جی آی” سندی است که به محصولات […]

محصولات زراعتی و تولیدی کشور پس از این با سند رسمی و با نام خود افغانستان صادر خواهد شد.

مسئول برنامه “جی آی” سازمان خوراکه ملل متحد می گوید که سه محصول زراعتی از جمله زعفران هرات، انار قندهار و جلغوزه خوست این سند را دریافت خواهند کرد.

“جی آی” سندی است که به محصولات زراعتی یک منطقه در بازارهای جهانی هویت می بخشد.

نجیب الله امیرزی، می گوید که این سند به منظور جلوگیری از فروش این کالاها با نام کشورهای دیگر و ثبت جغرافیای این محصولات روی دست گرفته شده است.

۵۰۰ هزار یورو برای این برنامه طی دو سال و در دو فاز در نظر گرفته شده است.

آقای امیرزی گفت:” این پول به سه ولایت اختصاص داده شده که عبارت از ولایت هرات، قندهار و ولایت خوست است که ما در فاز اول سه تولید عمده بخش زراعت اولویت دادیم که عبارت از زعفران هرات، انار قندهار و جلغوزه خوست است.

عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره زراعت هرات می گوید که با عملی شدن این برنامه دستکم ۳۰ درصد افزایش قیمت در محصولات زراعتی رونما خواهد شد و بر جایگاه محصولات زراعتی در خارج از کشور تاثیر گزار خواهد بود.

شکایت ها همواره  مبنی بر قاچاق و سو استفاده از نام زعفران در کشورهای خارجی بلند بوده است.

زعفران هرات از مشهورترین و مرغوب ترین محصولات زراعتی در سطح کشور به شمار می رود.

بشیر احمد رشیدی، رئیس اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان می گوید در صورت دریافت این سند، از قاچاق و سو استفاده از نام زعفران در خارج از کشور جلوگیری خواهد شد.

او گفت:” بعد از این زعفران تحت این نشانه ها صادر می شود و اگر کسی خواسته باشد خلاف این نام صادر کند سیستم او را بلاک میکند”.

سر تفیکیت (سند) جی آی سازمان خوراکه ملل متحد از معتبر ترین ها در سطح جهان به شمار می رود که بر اجناس و کالا ها هویت می دهد.

زعفران ، جلغوزه، انگور ، پسته ، کشمش، زیره سیاه و انار از جمله محصولات زراعتی است که به کشور های خارجی صادر میشود اما به دلیل نداشتن سند رسمی هویتی هرازگاهی بنام سایر کشورها صادر میشوند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد