“نجم” اسم فایل تکثیر شونده ای است که با حجم۲MB  از یک ماه به این سو به شکل فراگیر وارد اکثر سیستم های کامپیوتری هرات شده است. این فایل با پسوند exe به محض وصل شدن به کامپیوتر وارد سیستم می شود و علیرغم حذف آن، هنوز در سیستم عامل ویندوز باقی می ماند. “نهاد […]

“نجم” اسم فایل تکثیر شونده ای است که با حجم۲MB  از یک ماه به این سو به شکل فراگیر وارد اکثر سیستم های کامپیوتری هرات شده است.

این فایل با پسوند exe به محض وصل شدن به کامپیوتر وارد سیستم می شود و علیرغم حذف آن، هنوز در سیستم عامل ویندوز باقی می ماند.

“نهاد جوانان مسلمان” به عنوان سازنده ی این فایل، آن را به هدف گسترش تبلیغات ساخته است.

در دنیای تکنولوژی، که ریز و درشت اکثر فعالیت ها با فشردن تنها یک دکمه انجام می شود، ورود فایلی بیگانه (هر چند به ظاهر بی ضرر) می تواند هراس طعمه قرار گرفتن میلیارد ها بیت اطلاعات را در دل دارنده گان آن بیندازد.

امان الله محمدی، مسئول دفتر نجم در هرات می گوید اعضای این نهاد، این فایل را جهت تبلیغ ساخته اند.

“این فایل فقط یک معرفی مختصر از این نهاد است و برادران ساختند و من در جریان نیستم چگونه ساخته شده اما فقط به هدف تبلیغ است و این فایل به محض اینکه به هر کامپیوتر زده بشه وارد کامپیوتر میشه و فکر نمی کنم ویروس باشد”.

عبدالله حمیدی، استاد دانشکده ی کامپیوتر ساینس دانشگاه هرات می گوید این فایل با پسوند exe ساخته شده و به شکل اجبار تبلیغات نهادی وارد سیستم شخصی افراد می شود و به آسانی هم قابل حذف نیست.

exe پسوند ویروس های قابل انتقال است که با کلیک کردن بر روی آن عمل می کند.

اما به طور کلی “نجم” چگونه فایلیست؟

آقای حمیدی گفت:” این یک فایل تبلیغاتی است و میشه گفت به نحوی ایجاد مزاحمت می کند چون بدون اینکه فرد بخواهد از طریق یو اس پی فلش ها وارد کامپیوتر میشه؛ پس میشه گفت حالت و یا شکل ویروس را با خود دارد چون بدون اینکه فرد بداند و بخواهد وارد فضا و حریم کامپیوترش می شود”.

همزمان اداره ی مخابرات هرات می گوید به اساس قوانین افغانستان هر نهادی که دست به ساخت و انتشار این نوع ویروس بزند تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

عاشق الله علیزی، رییس مخابرات هرات می گوید با “نهاد جوانان مسلمان” به دلیل ایجاد دردسر برای شهروندان  مطابق قانون برخورد خواهد شد.

“اگر سازنده ی چنین ویروسی در افغانستان باشد و طبیعتا اگر گیر افتد بر اساس قوانین افغانستان ما می توانیم اقدام کنیم، اخیرا قانون اطلاعات دیجیتالی را ساختیم و پاس کردیم و در این قانون آمده که اگر کسی تخلف الکترونیکی کند تحت پیگرد قرار می گیرد و مجازات میشود و نهاد نجم هم اگر چنین کند ما حتما به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می کنیم چرا که یک نهاد چرا چنین دردسری برای هموطنان ایجاد کند”.

با وصف این اما آنچه مایه ی نگرانیست، فرایند استفاده ی این فایل در آینده است.

عبدالله حمیدی، استاد دانشکده ی کامپیوتر ساینس می گوید افراد می توانند با ساخت چنین فایل هایی به اطلاعات دیگران دسترسی پیدا کنند و یا آن را تخریب سازند.

“این اتفاق تا کنون جنبه ی منفی نداشته اما درآینده افراد دیگری اگر بخواهند چیزی نوشته کنند به شکل ویروس و یا چیز دیگری اگر واقعا  هدف و قصد تخریب داشته باشند می توانند از این طریق فایل ها را پاک کنند و یا بلاک کنند و یا انتقال بدهند اطلاعات افراد را”.

دنیای تکنولوژی به اندازه ی پهنای گسترده اش، حفظ و نگهداری آن می تواند دشوار و فوق العاده پیچیده باشد.

این در حالیست که ساخت این چنین فایل های تبلیغاتی بر اساس قوانین بین المللی جرم پنداشته شده و با افراد خاطی برخورد جدی صورت میگیرد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد