برای ۲۲۰ خانم و آقا، امروز دار قالین بافی و مواد خام آن، از سوی اداره ی احیا و انکشاف دهات هرات توزیع شد. ۲۱۱ نفر این مستفدین را خانم ها و ۹ تن دیگر را آقایان تشکیل می دهند. آقا محمد صدیقی، رییس اداره احیا و انکشاف هرات می گوید تلاش دارند تا از […]

برای ۲۲۰ خانم و آقا، امروز دار قالین بافی و مواد خام آن، از سوی اداره ی احیا و انکشاف دهات هرات توزیع شد.

۲۱۱ نفر این مستفدین را خانم ها و ۹ تن دیگر را آقایان تشکیل می دهند.

آقا محمد صدیقی، رییس اداره احیا و انکشاف هرات می گوید تلاش دارند تا از این طریق اقتصاد خانواده ها را تقویت کنند.

او می گوید صنعت قالین بافی زمینه ی این را فراهم می سازد تا خانم های روستا ها در اقتصاد خانواده های شان سهم بارزی داشته باشند.

“کاریابی برای خانم ها، بلند رفتن اقتصاد فامیل ها و اینکه در سطح قریه جات کاریابی شود و اینگونه از ورود آنها به شهر جلوگیری می شود و مردم می توانند در داخل قریه جات مشغول کار و زندگی باشند و در کل هدف کلی این است که ما بتوانیم صنعت قالین مان را رونق دهیم تا قالین مان، صنعت مان با نام دیگر کشورها صادر نشود”.

در جریان سال گذشته این اداره به حدود ۵۰۰ خانواده دار قالین بافی توزیع کرده است.

آنگونه که آقای صدیقی می گوید پس از توزیع دستگاه ها، به عنوان تشویق اولین تولید مستفدین از سوی این اداره خریداری می شود.

در این برنامه افرادی انتخاب شده اند که هم از لحاظ اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند و هم مهارت بافندگی را بلد هستند.

مستفدین می گویند حالا می توانند از این طریق تجارت کوچک شان را آغاز کنند.

“بعضی خانم ها تازه مهارت بافندگی را دارند اما سرمایه آن را ندارند که بروند دستگاه بخرند و مواد آن را بخرند و اگر اینگونه پروژه ها باشد خیلی می تواند به خانم ها و خانواده ها کمک کند و می توانند برای شان سرمایه ایجاد کند، اگر برای ما دستگاه و سرمایه ای بدهند من خودم می توانم قالین ببافم و آینده ی خود و فرزندان خود را تامین کنم”.

سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع قالین در سطح کشور تولید می شود که از این میان ۴۰ درصد آن از حوزه ی غرب بدست می آید.

محمد رسول فایق، رئیس اتحادیه مولدین و صادرکنندگان قالین در حوزه غرب می گوید ۹۵ درصد قالین هایی که در هرات بافته می شود به کشور پاکستان صادر می شود.

او با تاکید بر رکود این صنعت می گوید سالهاست که پاکستان قالین افغانستان را به نام خود صادر می کند.

“من به مسایل سیاسی کاری ندارم اما بدبختانه راه این صنعت بسته شده و قالین افغانستان به آرم پاکستان به کشورهای دیگر صادر می شود، موضوع دیگری که خیلی ناراحت کننده است پاکستان قالین های مرغوب ما را به نام خود به کشورهای دیگر صادر می کند اما قالین های خراب را به نام افغانستان می زند تا نام افغانستان را خراب کند، ما در سطح جهان رقیب های زیادی در ارتباط به این صنعت داریم، ایران، ترکمنستان، قزاقستان، هند همه ی این کشورها قالین دارند”.

پیش از این نیز گزارشهایی از ارسال قالین افغانستان به نام کشورهای دیگر نشر شده بود.

همزمان عبدالواسع خادمی، رییس تخنیکی و سکتوری مقام ولایت می گوید قرار است صنعت قالین افغانستان زین پس با نام و نشان افغانستان وارد بازار شود.

“میزان صادرات ما امسال نسبت به پارسال در کل نسبتا کم تر بوده، کمیته ی انکشاف صادرات به هدایت والی هرات بخاطر بلند بردن سطح صادرات و معرفی صنایع دستی و زراعتی از جمله زعفران و قالین با نام و آرم افغانستان است که کارها به شکل احسنت آن در حال پیشرفت است”.

نداشتن زمین، کارخانه‌های شست‌وشو،  قیچی قالین و موانع در بخش صادرات از مهم‌ترین مشکلات تاجران قالین در افغانستان است.

پس از کشاورزی، قالین بافی دومین حرفه اشتغال‌زا در کشور است.

حال دیده شود که اقدام وزارت تجارت مبنی بر صادر کردن صنایع دستی افغانستان آن هم با نام افغانستان چقدر در رونق بخشیدن به  این صنعت موثر خواهد بود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد