جشن دهقان امسال با برپایی نمایشگاهی از محصولات زراعتی و باغداری هرات تجلیل شد. در این نمایشگاه که در صحن اداره ی زراعت برپا شده بود، انواع میوه تازه و خشک، عسل، زعفران، غذاها و لباس های محلی و قالین به نمایش گذاشته شده است. امروز ده ها تن از دهقانان شهر و ۷ ولسوالی […]

جشن دهقان امسال با برپایی نمایشگاهی از محصولات زراعتی و باغداری هرات تجلیل شد.

در این نمایشگاه که در صحن اداره ی زراعت برپا شده بود، انواع میوه تازه و خشک، عسل، زعفران، غذاها و لباس های محلی و قالین به نمایش گذاشته شده است.

امروز ده ها تن از دهقانان شهر و ۷ ولسوالی هرات در کنار سایر مقام های دولتی با چهره های خندان، سال پر برکتی را آرزو کردند.

در این نمایشگاه دهقانان هرات خواهان ایجاد بازاری برای معرفی و فروش محصولات شان شدند.

آنان میگویند:” امسال بازار بهتر شده و ما توانستیم بهتر با مشتری خود ارتباط برقرار کنیم  و مشتری های زیادی را جذب کنیم البته که جشن دهقان هم زیاد تاثیر داشته است، تولیدات ما زیاد است نه تنها که هرات بلکه کل افغانستان را هم می تواند کفایت کند ما خواهان صادرات این محصولات به خارج از کشور هستیم”.

دهقانان ولسوالی های انجیل، رباط سنگی، چشت شریف، کرخ، غوریان، پشتون زرغون و گذره توانستند حاصل زحمات شان را در این نمایشگاه، به نمایش بگذارند.

خامه بودن راه های ولسوالی ها و هراس ازبین رفتن محصولات در بین راه، سبب می شود تا دهقانان کمتر مایل به انتقال محصول شان به شهر باشند.

تعدادی از آنها می گویند مجبورند محصول شان را خشک و سپس آن را انتقال دهند.

“تا از ولسوالی چشت بخواهیم به هرات بیاوریم میوه ی تازه ی ما خراب می شود و نمی توانیم انتقال دهیم مجبور هستیم که آن را خشک کنیم و بعد بیاوریم به مرکز شهر”.

سال گذشته اکثر محصولات زراعتی هرات افزایش تولید داشت بخصوص زعفران که تولید آن  از هشت تن به ۱۵ تن رسید.

زراعت هرات با محصولات مرغوب اش همواره با مشکل نبود مارکت و سردخانه روبرو است.

اداره ی محلی می گوید بزودی بازاری برای فروش محصولات ایجاد و صادرات این محصولات به سایر ولایات و کشور ها مهیا خواهد شد.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات گفت:“چند جای را دیدیم سرش کار می کنیم تا یک بازار ایجاد کنیم که کل مردم بتواند به آن دسترسی داشته باشد و قدم بعدی ما این است که محصولات هرات باید به کابل باشد؛ همراه تاجران گپ می زنیم تا این محصولات را انتقال بدهیم به کابل و بازار دیگر بین المللی هست که شروعش از ممالک عربی، هند و ترکیه و می خواهیم  این محصول را به چین بفرستیم”.

هر چند خشکسالی و آنفولانزای پرندگان در سال گذشته بخش زیادی از زراعت و مالداری هرات را متضرر ساخت اما مسئولان زراعت هرات باران های اخیر را به فال نیک می گیرند و به میزان تولیدات امسال خوشبین اند.

عبدالصبور رحمانی، رییس زراعت هرات می گوید تولیدات زراعتی هرات در سال روان چشم گیر خواهد بود.

“ما در چند روز اخیر شاهد بارندگی بودیم که نوید خوبی را برای ما می دهد قبل از باران ها دهقانان نگران بودند که چگونه علوفه برای مواشی خود تهیه کنند اما بعد از باران گفتند که دیگر مشکل ندارند و ما مطمئن هستیم که سال آینده بسیار خوب خواهد بود”.

از روز دهقان در هرات در حالی بزرگداشت می شود که این ولایت در تولید بسیاری از محصولات زراعتی به خودکفایی رسیده است.

علی رغم این موضوع اما هنوز بسیاری از مردم، نهادهای ملی و بین المللی در این ولایت از محصولات زراعتی وارداتی استفاده می کنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد